Blog

Werken met freelancers: kansen en risico's
In een steeds flexibelere arbeidsmarkt kiezen steeds meer ondernemingen ervoor om samen te werken met zelfstandige medewerkers en/of freelancers. Hoewel dit voordelen biedt op het vlak van flexibiliteit en fiscaliteit, schuilen er ook belangrijke juridische risico's in zulke zelfstandige samenwerkingsvorm.
Wij delen graag enkele cruciale inzichten met u.

Wat gebeurt er met uw vennootschap na uw overlijden?
Bent u de enige aandeelhouder/vennoot én bestuurder/zaakvoerder van een vennootschap? Afhankelijk van uw vennootschapsvorm zal uw overlijden andere gevolgen hebben.

Nieuwe regels omtrent NACE-codes sinds 2025: alles wat u moet weten
Sinds 1 januari 2025 gelden er nieuwe regels voor de NACE-codes in de Europese Unie. QPS Accountants zet de belangrijkste informatie voor u op een rij.

De meerwaardebelasting vanaf 2026: bereid u tijdig voor!
Na lang overleg binnen de regering is de kogel door de kerk: vanaf 1 januari 2026 zal in België een nieuw regime voor de meerwaardebelasting op financiële activa van toepassing zijn. Hoewel de wet nog gestemd moet worden, zal deze fiscale hertekening belangrijke gevolgen met zich meebrengen voor beleggers, ondernemers én aandeelhouders. De tijd van vrijblijvend aandelen aanhouden of verkopen zonder impact op uw personenbelasting is weldra voorbij. QPS volgt de ontwikkelingen nauwgezet voor u op. Wij staan paraat om uw vennootschapsstructuur en vermogensplanning klaar te stomen voor deze nieuwe realiteit.

Beleggen in uw vennootschap of privé: wat is het slimst?
Heeft u een overschot aan cash en wilt u dat laten renderen in plaats van het gewoon te laten staan op een (quasi renteloze) spaarrekening? Dan kan een belegging interessant zijn.
U heeft geld opzij kunnen zetten in de vennootschap, of u heeft privé wat ruimte gecreëerd om te investeren. Dan komt de logische vraag: beleg ik beter via mijn vennootschap of privé? Het antwoord is minder zwart-wit dan u zou hopen, maar we zetten hieronder de voor- en nadelen overzichtelijk voor u op een rij.

De aandeelhoudersovereenkomst: waarom is het een must voor uw onderneming?
Bij het opstarten van een vennootschap komt er veel kijken: het businessplan, de financiering, de oprichtingsakte... Maar de aandeelhoudersovereenkomst wordt vaak over het hoofd gezien. Nochtans kan deze overeenkomst cruciaal zijn om later conflicten te voorkomen en een stabiele samenwerking te garanderen. Wat houdt een aandeelhoudersovereenkomst precies in? En waarom is het een must? We gaan er graag dieper op in.

De zorgvolmacht: hoe u uw toekomst en die van uw onderneming verzekert
Als zelfstandige ondernemer bent u het gewoon om risico’s te nemen en de juiste keuzes te maken voor de groei van uw bedrijf. Maar dacht u ook al na over wat er gebeurt als u zelf niet meer in staat bent om die beslissingen te nemen? Een onverwachte ziekte of plots ongeluk kan namelijk iedereen overkomen. In dat geval kan een zorgvolmacht van onschatbare waarde zijn.

Fiscaal gunstregime auteursrechten in de IT-sector grondwettelijk hof geeft uitsluitsel
Sinds de Programmawet van 26 december 2022 was er heel wat te doen rond het fiscaal gunstregime voor inkomsten uit overdracht of verlening van auteursrechten. Vooral de vraag of de IT-sector – en meer bepaald softwareontwikkelaars – nog van het voordelig tarief kon genieten, zorgde voor heel wat discussies. Uiteindelijk nam het Grondwettelijk Hof met haar arrest van 16 mei 2024 een duidelijk standpunt in. Onze experts leggen uit.

Stimuleer uw groeitraject met de steun van kmo-groeisubsidies
Wenst u het groeitraject van uw kmo een boost te geven? Dan is de kmo-groeisubsidie zeker iets voor u. Benieuwd wat dat precies inhoudt, welke opties er zijn en aan welke voorwaarden u moet voldoen? Lees dan zeker verder.

De nieuwe investeringsaftrek vanaf 2025
In een vorige nieuwsbrief lichtten we jullie al in over de voorgenomen hervorming van de investeringsaftrek. De nieuwe regelgeving is ondertussen officieel en is van toepassing op activa die vanaf 1 januari 2025 verkregen of tot stand gebracht zijn. Wij leggen hierna de nieuwe spelregels uit.

De nieuwe btw-ketting: wat verandert er voor u?
Op 1 januari 2025 trad de nieuwe btw-ketting in werking. Het opzet van de maatregelen is om de processen te vereenvoudigen en te moderniseren. De belastingadministratie licht in haar circulaire van 27 januari een aantal standpunten toe. Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en de huidige stand van zaken.

Vlaamse belastingen: wat wijzigde er op 1 januari 2025?
Op het vlak van registratierechten wijzigde er heel wat op 1 januari 2025. In een vorige blogpost zetten we de verlenging van de verdachte periode bij niet-geregistreerde schenking al uiteen.
We lichten u vandaag graag enkele andere wijzigingen toe.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!