Blog
Hoelang moet u uw boekhouddocumenten bijhouden? Verlenging van de bewaartermijn tot 10 jaar!
Vroeger moest u uw boekhouding en alle revelante documenten bewaren gedurende maximaal 7 jaar. Onlangs werd deze termijn verlengd tot 10 jaar. Deze verlenging is het gevolg van de uitbreiding van de fiscale verjaringstermijn in geval van fraude van 7 naar 10 jaar.
Een nieuw centraal register bestuursverboden: wat houdt dit in?
Recentelijk heeft de Belgische wetgever een wetsontwerp goedgekeurd voor de oprichting van een centraal register van bestuursverboden.
Dit register heeft als doel het eenvoudiger te maken om bestuursverboden effectief af te dwingen en om na te gaan of een bepaalde persoon onderworpen is aan een bestuursverbod waardoor hij of zij geen mandaat van bestuur mag opnemen binnen een vennootschap. Vandaag de dag is het immers veel voorkomend dat een opgelegd bestuursverbod niet wordt nageleefd aangezien er geen controle/handhaving van de bestuursverboden voorhanden is. Hier wenst bovenvermeld register dan ook aan tegemoet te komen.
Komt u in aanmerking voor het basispakket gas en elektriciteit?
Aanvragen uiterlijk op 31 juli 2023 indienen maar let op, wie te veel verdiend heeft in 2022 moet premie terugbetalen
De sterke stijging van de prijzen voor elektriciteit en aardgas heeft de federale regering diverse maatregelen doen nemen om de koopkracht op peil te houden. Een van de meest in het oog springende maatregelen is deze waarbij een premie uitgekeerd werd aan particulieren namelijk het zogenaamde basispakket. In dit artikel kan u lezen wie recht heeft op de premie, hoe deze bekomen kan worden en ook in welke gevallen u de premie zal moeten terugbetalen.
Energiesteun 2 voor ondernemingen – Komt u in aanmerking? U heeft nog tijd tot 30 juni 2023 om uw aanvraag in te dienen.
In één van onze vorige nieuwsbrieven informeerden wij over de steun die de Vlaamse Overheid heeft uitgewerkt voor energie-intensieve verlieslatende ondernemingen. Conform deze maatregel was het mogelijk voor ondernemingen die voldeden aan de zeer strikte voorwaarden om voor het vierde kwartaal van 2022 financiële steun aan te vragen. Eerder dit voorjaar kondigde de Vlaamse Overheid aan dat er nu ook steun kan worden aangevraagd voor het eerste kwartaal van 2023.
Wij zetten de wijzigingen/nieuwigheden graag voor u op een rij.
Nieuwe meldingsplicht voor eigenaars van een onroerend goed in Frankrijk
Bent u eigenaar van een onroerend goed in Frankrijk bestemd voor residentieel gebruik, vergeet dan niet uiterlijk 30 juni 2023 hiervan melding te maken bij de Franse belastingdienst.
Aangifte personenbelasting : nieuwe indieningstermijnen vanaf aanslagjaar 2023
De fiscus wijzigt de indieningstermijnen voor de aangiftes personenbelasting vanaf aanslagjaar 2023. Voortaan zal de indieningstermijn afhangen van de aard van de inkomsten en de complexiteit van de aangifte. Het onderscheid in indieningstermijn tussen mandatarissen en burgers vervalt.
Een langere aangiftetermijn wordt toegekend voor de “complexe aangifte”.
We lijsten hierna de indieningstermijnen voor u op.
Doktersvennootschappen : ook niet-artsen voortaan toegelaten
Artsen oefenen hun beroepsactiviteit vaak uit via een vennootschap.
Voorheen was het als niet-arts niet of slechts onder strikte voorwaarden mogelijk om aandeelhouder te zijn van een doktersvennootschap. De Orde der artsen heeft eind 2022 haar standpunt hieromtrent versoepeld.
Wat betekent dit concreet?
Wagenfiscaliteit vanaf 2023: bent u mee met de huidige stand van zaken?
Zoals u kon lezen in onze nieuwbrief van 28 september 2022 wijzigt de fiscale aftrekbaarheid van de personenwagens aangekocht vanaf 1 juli 2023.
Denkt u eraan om nog een nieuwe wagen aan te schaffen dan is snel zijn de boodschap!
Fiscale eindejaarswetgeving december 2022
Aanpassing fiscaal regime auteursrechten officieel van kracht In onze nieuwsbrief van 18 november 2022 zetten we reeds de nieuwe regels uiteen die van…
Enkele wijzigingen voor ondernemers vanaf 1 januari 2023
Koopkrachtpremie Eind december heeft de federale regering de loonnorm voor 2023 en 2024 vastgesteld op 0%. Dit betekent dat de loonkosten niet mogen…
Geen publieke toegang meer tot het UBO-register
In onze eerder verschenen artikels hadden wij het reeds over het UBO-register. Het UBO-register werd in het leven geroepen met als doel de uiteindelijke begunstigden (‘Ultimate Benificial Owners’) van juridische entiteiten te registreren.
Btw-wijzigingen in het vooruitzicht vanaf 2024
De ministerraad keurde in december 2022 een voorontwerp van wet tot modernisering van de verwerking van de btw-aangiften en de inning van schuldvorderingen goed. Op basis hiervan zouden vanaf 1 januari 2024 een aantal btw-wijzigingen doorgevoerd worden. We lichten het graag voor u toe.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!