Werken met freelancers: kansen en risico's

14 July 2025

In een steeds flexibelere arbeidsmarkt kiezen steeds meer ondernemingen ervoor om samen te werken met zelfstandige medewerkers en/of freelancers. Hoewel dit voordelen biedt op het vlak van flexibiliteit en fiscaliteit, schuilen er ook belangrijke juridische risico's in zulke zelfstandige samenwerkingsvorm.
Wij delen graag enkele cruciale inzichten met u.

SCHIJNZELFSTANDIGHEID: EEN REËEL RISICO VOOR DE ONDERNEMING

Wanneer men werkt met zelfstandige medewerkers en/of freelancers is de herkwalificatie van de samenwerking tot een arbeidsovereenkomst één van de grootste risico's. De gevolgen hiervan kunnen namelijk bijzonder impactvol zijn:

  • Betaling van achterstallige RSZ-bijdragen (werkgevers- én werknemersbijdragen);
  • Betaling van achterstallige bedrijfsvoorheffing;
  • Mogelijke boetes en nalatigheidsinteresten;
  • Vorderingen van de schijnzelfstandige voor achterstallige lonen, vakantiegeld, eindejaarspremies, etc.

De beoordeling gebeurt aan de hand van algemene criteria zoals de vrijheid van organisatie van de werktijd, de vrijheid van organisatie van het werk en de mogelijkheid tot hiërarchische controle.

Risico's voor de schijnzelfstandige

Hoewel de grootste risico's bij de onderneming liggen, zijn er ook gevolgen mogelijk voor de (schijn)zelfstandige medewerker zelf:

  • De schijnzelfstandige moet zijn situatie laten regulariseren bij het sociaal verzekeringsfonds;
  • Terugbetaling van sociale bijdragen gebeurt pas na uitspraak van de rechtbank indien er een procedure loopt;
  • Verlies van fiscale voordelen die verbonden zijn aan het zelfstandigenstatuut;
  • Onzekerheid over de sociale bescherming tijdens de periode van herkwalificatie.

DONT'S bij contracten met zelfstandigen

  • Eenzelfde policy (vb. car, laptop of gsm policy) hanteren als voor werknemers;
  • Evaluaties op dezelfde wijze laten verlopen als voor werknemers;
  • Toestemming vragen voor vakantie;
  • Medische attesten vragen bij ziekte;
  • Werknemers en zelfstandigen op dezelfde personeelslijst vermelden;
  • Termen zoals 'vakantiegeld' en 'eindejaarsbonus' gebruiken in de dienstverleningsovereenkomst.

Een gewaarschuwd ondernemer is er twee waard

Een goed opgestelde dienstverleningsovereenkomst is essentieel om ieders belangen te beschermen. Laat u daarom begeleiden door QPS Accountants. Wij zorgen voor de meest belangrijke clausules in uw overeenkomsten (zoals onder meer preambule, exoneratiebedingen, opzegbeding, confidentialiteit en duidelijke afspraken over werkorganisatie).

Wij staan u professioneel bij met een risicoanalyse, contractuele optimalisatie, fiscale planning en praktische implementatie zodat u kunt focussen op wat belangrijk is: uw onderneming.

Geïnteresseerd? Aarzel dan niet om contact op te nemen met QPS Accountants.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Wat gebeurt er met uw vennootschap na uw overlijden?

Wat gebeurt er met uw vennootschap na uw overlijden?

Bent u de enige aandeelhouder/vennoot én bestuurder/zaakvoerder van een vennootschap? Afhankelijk van uw vennootschapsvorm zal uw overlijden andere gevolgen hebben.

Nieuwe regels omtrent NACE-codes sinds 2025: alles wat u moet weten

Nieuwe regels omtrent NACE-codes sinds 2025: alles wat u moet weten

Sinds 1 januari 2025 gelden er nieuwe regels voor de NACE-codes in de Europese Unie. QPS Accountants zet de belangrijkste informatie voor u op een rij.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens door QPS: Privacy Policy

Manage cookies