Blog
Wat kan u als ondernemer doen tegen wijzigende marktomstandigheden zoals prijsstijgingen?
Iedereen voelt het in zijn portemonnee en u leest het overal: ondernemen wordt steeds duurder en lastiger door schaarste. We hebben de corona pandemie nog maar net achter de rug en daar staat de energiecrisis alweer voor deur. Laat staan welke prijsstijgingen we nog meer mogen verwachten door de onvrede en het geweld in Oekraïne. De markt is vandaag de dag grillig en voortdurend in beweging. Het zijn onvoorspelbare tijden met perioden van schaarste, maar hoe gaat u hier als ondernemer mee om? Hoe wapent u zich tegen deze onzekerheden?
Onroerende voorheffing in corona-tijden: Vraag uiterlijk 31 maart de vermindering van OV aan voor leegstand
Wanneer een onroerend goed gedurende een bepaalde periode heeft leeggestaan en geen inkomsten heeft opgebracht, wordt dit goed bestempeld als ‘onproductief’. Onder bepaalde voorwaarden kunnen eigenaars van leegstaande gebouwen een proportionele vermindering van de onroerende voorheffing krijgen in verhouding tot het aantal maanden dat deze onproductiviteit geduurd heeft.
Vlaams Beschermingsmechanisme 11 + Aankondiging Vlaams Beschermingsmechanisme 12
In november en december besliste het Overlegcomité diverse malen tot een verstrenging van de maatregelen die sinds 28 oktober 2021 van toepassing waren. Een aantal sectoren werd opnieuw verplicht haar activiteiten te onderbreken, binnen-activiteiten werden opnieuw onderworpen aan strenge voorwaarden of zelfs verboden. Als gevolg van deze maatregelen werden bepaalde ondernemingen nogmaals geconfronteerd met aanzienlijke exploitatiebeperkingen. Om deze ondernemingen te ondersteunen werd beslist een Vlaams Beschermingsmechanisme 11 toe te kennen voor de steunperiode van 20 november tot en met 31 december 2021.
Een belastingvoordeel van 225% voor éénzelfde laadstation? Het kan!
Sinds 1 september 2021 worden ondernemingen fiscaal aangemoedigd om laadpalen voor elektrische wagens te installeren. Zo genieten ondernemingen die een publiek toegankelijke laadpaal installeren van een verhoogde kostenaftrek van 200% (tot en met eind 2022). We lichtten deze gunstmaatregel reeds toe in onze nieuwsbrief van 25 oktober 2021.
Voorlopig was het nog niet duidelijk of dit voordeel gecumuleerd kon worden met de investeringsaftrek voor KMO vennootschappen. Goed nieuws, recent bevestigde de minister van financiën deze vraag: een laadpaal die aan de nodige voorwaarden voor beide stelsels voldoet, komt in aanmerking voor beide fiscale voordelen. Wij lichten graag even toe.
Vermindering sociale bijdragen zelfstandigen: vanaf nu zonder drempels
Op 1 januari 2022 werden de vaste drempels voor de vermindering van de voorlopige sociale bijdragen voor zelfstandigen afgeschaft. Voortaan is het mogelijk om het bedrag van de voorlopige sociale bijdragen af te stemmen op uw geraamde inkomsten van het jaar zelf.
Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap!
De fiscus wil een beter zicht krijgen op de kosten die de vennootschap aan haar bedrijfsleider vergoedt. Vanaf 1 januari 2022 zullen alle kosten die de vennootschap terugbetaalt aan haar bedrijfsleider op de jaarlijkse fiscale fiche van de bedrijfsleider vermeld moeten worden, forfaitair of niet.
Sociale inspectie kondigt flitscontroles 2022 aan: hoe voorbereiden?
De flitscontroles van de sociale inlichtingen- en opsporingsdienst (SIOD) voor 2022 zijn bekend. Deze worden al jaren toegepast in sectoren waar een groot risico zou bestaan op inbreuken op de arbeids- en sociale wetgeving. In januari en februari kwamen reeds de bewakings- en transportsector aan bod. Hieronder een overzicht van de geviseerde sectoren in de komende maanden.
Afschaffing attest 6 procent btw voor renovatiewerken aan privéwoningen
Renovatiewerken aan privéwoningen ouder dan 10 jaar genieten een btw-tarief van 6 procent. Het was noodzakelijk dat hiervoor een attest voorhanden was. Dit wordt vanaf 1 januari 2022 afgeschaft en vervangen door een verplichte standaardverklaring op de factuur.
Het voordeel alle aard voor gratis verwarming en elektriciteit wordt vanaf aanslagjaar 2022 niet meer altijd forfaitair berekend
Wanneer een onderneming de privé-uitgaven van een bedrijfsleider of werknemer ten laste neemt via een toekenning van een loon in natura, wordt de bedrijfsleider of werknemer belast op dit voordeel in natura. Enkele voordelen worden forfaitair gewaardeerd. De bedrijfsleider of werknemer wordt dus niet belast op het werkelijk verkregen voordeel maar op basis van een forfait, hetgeen in veel gevallen aanleiding geeft tot een optimalisatie gezien de werkelijke kosten vaak hoger liggen dan het forfait.
Btw-regels voor laadstations voor elektrische wagens: circulaire schept duidelijkheid
Meer en meer wagens zijn tegenwoordig uitgerust met een elektromotor voor de aandrijving. Gelet op de geplande vergroening van het wagenpark, zal dit in de toekomst enkel toenemen.
Deze verandering bracht al veel fiscale vragen met zich mee. Verschillende btw-vragen bleven echter onbeantwoord. Vlak voor het jaareinde werd een circulaire gepubliceerd waarin de administratie de btw-regeling toelicht met betrekking tot de installatie van laadstations voor elektrische voertuigen en leveringen en diensten met betrekking tot die laadstations. We zetten het graag kort voor u uiteen.
De wederopbouwreserve – voor de eerste maal aan te leggen in aanslagjaar 2022
Om de solvabiliteit van uw onderneming terug op punt te stellen na het zware covid-jaar, werd door de regering vorig jaar het systeem van de wederopbouwreserve in het leven geroepen. Middels een wederopbouwreserve krijgen vennootschappen de kans om fiscaal vriendelijk hun eigen vermogen terug op te krikken na de verliezen die ze geleden hebben tijdens het boekjaar 2020. We lichtten u deze mogelijkheid al toe in een vorige nieuwsbrief. Gezien u voor de eerste maal gebruik kunt maken van deze optie in de aangifte vennootschapsbelasting met betrekking tot aanslagjaar 2022, herhalen we graag even de principes en gaan we dieper in op de combinatie hiervan met andere fiscale regimes.
Gewijzigde btw regeling voor (para)medische beroepen: een update
Wij komen hierbij terug op onze eerdere post van 25 oktober 2021 betreffende de gewijzigde btw-regeling voor medische en paramedische beroepen. Om wat meer verduidelijking te bieden heeft de btw-administratie recent een circulaire (2021/C/114) gepubliceerd met een aantal niet-limitatieve voorbeelden.
We herhalen even de essentie.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!