Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

30 June 2022

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Dit impliceert dat ingeval de bedrijfsleider een kost voor de vennootschap met zijn privé middelen betaalt / voorschiet, waarna de vennootschap overgaat tot de terugbetaling van deze kost, hetzij door effectieve betaling, hetzij door boeking op rekening-courant, dit bedrag op de fiscale fiche van de bedrijfsleider vermeld dient te worden. Het spreekt voor zich dat dit een behoorlijke administratieve rompslomp met zich meebrengt.

De minister van financiën heeft in een antwoord op een parlementaire vraag recent een gunstig standpunt ingenomen in dit verband. Het betrof de vraag of de terugbetaling aan de bedrijfsleider voor de aankoop van een printer, waarvan de factuur op naam van de vennootschap werd opgemaakt doch de betaling werd gedaan met de privé bankkaart van de bedrijfsleider, een kost is dewelke de vennootschap op de fiscale fiche van de bedrijfsleider dient te vermelden. De minister stelt dat het louter ‘voorschieten’ van een betaling voor een aankoop door de vennootschap geen aanleiding geeft tot een vermelding op de fiche.

Hieruit leiden wij af dat terugbetalingen van kosten eigen aan de werkgever (of boekingen op rekening-courant) geen ficheplicht met zich meebrengt ingeval er een factuur op naam van de vennootschap voorhanden is. Goed nieuws dus.

Merk op dat dit wel niet het geval lijkt te zijn voor kosten waarvoor geen factuur beschikbaar is zoals bijvoorbeeld parking of restaurantbonnetjes. Ons advies blijft hier om zoveel als mogelijk van dergelijke kosten rechtstreeks door de vennootschap te laten betalen.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Corona globalisatiemechanisme 2021

Corona globalisatiemechanisme 2021

De Vlaamse Regering heeft beslist om middels een corona globalisatiemechanisme financiële ondersteuning te bieden aan ondernemingen die in de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 geconfronteerd werden met een omzetdaling van minstens 40% én een omzetdaling van minstens 60% in ten minste twee aparte kwartalen van 2021 én in kalenderjaar 2021 een boekhoudkundig verlies geleden hebben ingevolge de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons