Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

25 May 2022

De Vlaamse regering wil zo snel mogelijk het asbest aanwezig in Vlaams vastgoed in kaart brengen. Het asbestattest, verplicht vanaf 23 november 2022, zal haar hierbij helpen.

Vanaf deze datum zal het asbestattest verplicht zijn bij elke overdracht van Vlaams onroerend goed dat gebouwd werd voor 2001. Sinds 2001 is het namelijk verboden om asbesthoudende materialen te gebruiken in de bouw.

Wat?

OVAM definieert het asbestattest als zijnde het resultaat van de asbestinventarisatie van een gebouw. Hierin is terug te vinden wat het normaal gebruik inhoudt van het gebouw, welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van deze asbest en hoe dit veilig kan beheerd of verwijderd worden. Het attest kan enkel afgeleverd worden door een gecertificeerd asbestdeskundige.

 

Wanneer?

Vanaf 23 november 2022 is dit attest vereist bij iedere overdracht van Vlaams onroerend goed dat van vóór 2001 dateert. Onder overdracht wordt zowel een overdracht van eigendomsrecht begrepen zijnde de verkoop of een schenking, als ook een vestiging of overdracht van vruchtgebruik, erfpacht, opstal of een zakelijk recht van gebruik. Zelfs bij een fusie van vennootschappen met overdracht van onroerend goed, zal het attest verplicht zijn.

Bij erfenis van een Vlaams onroerend goed is er geen verplichting tot de aanvraag van een attest.

Het is maar vanaf 2032 dat iedereen die Vlaams onroerend goed bezit dat dateert van vóór 2001 verplicht is om een asbestattest beschikbaar te houden. Als huurder hebt u geen enkele verplichting. Het is steeds de eigenaar die verplicht is om het attest te laten opstellen.

 

Voor welke onroerende goederen?

Zowel voor woningen, bedrijfsgebouwen, kantoren, als agrarische gebouwen, religieuze gebouwen en andere soorten waarvan de grondoppervlakte groter is dan 20 m² of als deze kleiner is, wanneer dit  deel uitmaakt van een constructie die groter is of gelijk aan 20 m².

 

Sanctie?

Zonder het vereiste asbestattest zal de koper de nietigheid van de verkoopovereenkomst kunnen vorderen. Naar analogie met de rechtspraak inzake het bodemattest zal de koper wellicht moeten aantonen dat er effectief nadeel is ondervonden als gevolg van de laattijdige afgifte of van het ontbreken van het attest.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons