Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

29 June 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Vanaf dat er een economische activiteit uitgeoefend wordt geldt de nieuwe verplichting. Het moet daarbij gaan om een duurzame activiteit waardoor er concurrentie op de markt ontstaat met andere ondernemingen. Bijgevolg geldt de verplichting niet voor éénmalige of occasionele activiteiten die verenigingen organiseren.

Welk elektronisch betaalmiddel aangeboden wordt, mag je als ondernemer zelf kiezen. De enige vereiste is dat er minstens één andere betaalmogelijkheid, naast cash, aangeboden wordt aan consumenten. Je bent aldus niet verplicht om een betaalterminal te installeren. Je kan kiezen voor betalingen via smartphone en QR code zoals Payconiq, maaltijd-,  eco-, cadeau-, of andere cheques. Betalingen in cryptomunten of virtuele munten en betalingen via een geschenkbon zijn geen geldige alternatieven.

Je mag aan je klanten geen extra kosten aanrekenen voor het gebruik van het elektronisch betaalmiddel. Er mag ook geen minimumbedrag toegepast worden voor elektronische betalingen.

De wettelijke verplichting om af te ronden geldt enkel voor cashbetalingen. Je hoeft dus niet af te ronden bij elektronische betalingen.

Deze verplichting geldt trouwens enkel ten opzichte van consumenten. Indien je jouw diensten of goederen uitsluitend aanbiedt aan andere ondernemingen (b2b), is de nieuwe verplichting voor jouw onderneming niet van toepassing.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Corona globalisatiemechanisme 2021

Corona globalisatiemechanisme 2021

De Vlaamse Regering heeft beslist om middels een corona globalisatiemechanisme financiële ondersteuning te bieden aan ondernemingen die in de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 geconfronteerd werden met een omzetdaling van minstens 40% én een omzetdaling van minstens 60% in ten minste twee aparte kwartalen van 2021 én in kalenderjaar 2021 een boekhoudkundig verlies geleden hebben ingevolge de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons