Hoe opteren voor het nieuw Wetboek van vennootschappen en verenigingen?

4 October 2019

In een vorig artikel werd gesproken over de mogelijkheid om nu reeds uw statuten aan te passen aan het nieuw Wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna WVV), zijnde de opt-in.

De nodige aandacht is vereist bij de uitvoering van de procedure houdende een opt-in.  De wetgever bepaalt immers dat het nieuw WVV pas van toepassing is na bekendmaking van de akte in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. Dit betekent dat vaak 2 akten nodig zijn teneinde de mogelijkheden van de nieuwe wet te voorzien in de statuten.

We verduidelijken met enkele voorbeelden:
1. U wenst uw besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (BVBA) om te vormen naar een besloten vennootschap (BV), zijnde de corresponderende rechtsvorm WVV

De rechtsvorm van de BV sluit als rechtsvorm van het nieuw WVV aan bij deze van de BVBA.

Het WVV voorziet dat de procedure voor de omvorming niet moet worden toegepast. Een eenvoudige statutenwijziging volstaat. Dit vereist weliswaar een notariële tussenkomst. Deze beslissing kan dus genomen worden in één notariële akte.

2. wenst in uw naamloze vennootschap (NV) het bestuursmodel met slechts 1 bestuurder in te lassen of u wenst uw besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid om te vormen naar een besloten vennootschap met het oog op het inschrijven van de mogelijkheid tot de uitkering van interim dividenden

De opt-in moet gebeuren door middel van een statutenwijziging (eerste notariële akte), waarbij men beslist om de vennootschap te onderwerpen aan het WVV. 

Er is een tweede notariële akte nodig om het nieuwe bestuursmodel in te schrijven in de NV, alsmede om de mogelijkheid tot uitkeren van interim dividenden in de BV te voorzien.

De bepalingen van het WVV worden immers pas van toepassing op het ogenblik van bekendmaking van de eerste notariële akte in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. Een tweede notariële akte zal dus nodig zijn, omdat men beslissingen met toepassing van de nieuwe regels niet in dezelfde akte kan nemen.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

De handelshuurlening werd door de Vlaamse overheid in het leven geroepen om huurders van een handelspand die liquiditeitsproblemen ondervinden omwille van de verplichte sluiting door COVID-19 bij te staan in de betaling van hun verschuldigde huurgelden.

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

In 2019 zag het register betreffende uiteindelijke begunstigden het levenslicht. Vanaf dat moment waren alle vennootschappen, vzw’s, stichtingen, trusts, fiducieën en soortgelijke entiteiten verplicht hun uiteindelijke begunstigden te registreren in het UBO-register. Het Koninklijk Besluit van 23 september 2020 breidde deze verplichting verder uit.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons