Update Vlaams Beschermingsmechanisme 6

19 April 2021

Wij komen even terug op het eerdere bericht betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme 6. Vlaio heeft hieromtrent bijkomend nog een aantal modaliteiten bekend gemaakt.

Wie?

Naast de twee eerder vermelde categorieën namelijk de ondernemingen met 60 procent minder omzet in de maand maart en ondernemingen die gedurende diezelfde maand verplicht gesloten waren, heeft er nu ook een derde categorie recht op het Vlaams Beschermingsmechanisme 6.

Dit zijn ondernemingen en zelfstandigen die verplicht gesloten waren in de periode van 27 maart 2021 tot en met 31 maart 2021. Met deze bijkomende steunmaatregel wil men vooral de niet-medische contactberoepen steunen.

Hoeveel steun?

Voornoemde ondernemingen en zelfstandigen kunnen een beroep doen op 10 procent van de omzet van de referentieperiode 27 maart 2019 tot en met 31 maart 2019.

Het minimumbedrag bedraagt 97 euro.

Voor deze categorie is de steun maximaal:

  • 210 euro als je onderneming tot 9 werknemers tewerkstelt, ingeschreven bij de RSZ;
  • 419 euro als je onderneming 10 – 49 werknemers tewerkstelt, ingeschreven bij de RSZ;
  • 452 euro als je onderneming 50 werknemers of meer tewerkstelt, ingeschreven bij de RSZ.

Aanvraag?

De premie kan online aangevraagd worden via de website van Vlaio en dit vanaf 16 april tot en met 15 mei 2021.

Mocht u vragen hebben bij deze aanvraag, aarzel dan niet om ons te contacteren.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons