Vlaams Beschermingsmechanisme 6

16 April 2021

Wat?

Voor de maand maart 2021 werd door de Vlaamse Regering opnieuw in steun voorzien voor de volgende ondernemingen en zelfstandigen:

  • handelszaken met een omzetdaling van 60 procent in de periode van 1 maart 2021 tot en met 31 maart 2021 in vergelijking met de omzet van dezelfde maand in het jaar 2019;
  • handelszaken getroffen door een verplichte sluiting in de maand maart 2021 omwille van de verplichte coronamaatregelen.

Bij een omzetdaling van 60% dient gemotiveerd te worden dat deze het gevolg is van de substantiële exploitatiebeperkingen door de opgelegde coronamaatregelen (Overlegcomité vanaf 28 oktober 2020).

In het geval van verplichte sluiting gedurende de maand maart 2021 dient u geen omzetdaling aan te tonen.

Hoeveel bedraagt de steun?

De steun bedraagt 10 procent van de omzet van de maand maart 2019 (exclusief btw).

Er is een minimaal steunbedrag van 600 euro.

De steun bedraagt maximaal:

  • 7.500 euro als je onderneming tot 9 werknemers tewerkstelt, ingeschreven bij de RSZ;
  • 15.000 euro als je onderneming 10 – 49 werknemers tewerkstelt, ingeschreven bij de RSZ;
  • 40.000 euro als je onderneming 50 werknemers of meer tewerkstelt, ingeschreven bij de RSZ.

Aanvraag?

De premie kan online aangevraagd worden via de website van Vlaio en dit vanaf 16 april tot en met 15 mei 2021.

Mocht u vragen hebben bij deze aanvraag, aarzel dan niet om ons te contacteren.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons