UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

25 March 2021

In 2019 zag het register betreffende uiteindelijke begunstigden het levenslicht. Vanaf dat moment waren alle vennootschappen, vzw’s, stichtingen, trusts, fiducieën en soortgelijke entiteiten verplicht hun uiteindelijke begunstigden te registreren in het UBO-register. Het Koninklijk Besluit van 23 september 2020 breidde deze verplichting verder uit.

Wat houdt deze uitbreiding in?

Elke informatieplichtige entiteit is nu ook verplicht bijkomende documenten te uploaden in het UBO-register die bewijzen dat de informatie betreffende de geregistreerde uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeuring en actueel is.

Wat wordt er aanvaard als bewijsstuk?

  • Notulen van de bijzondere algemene vergadering houdende besluit tot benoeming bestuurders;
  • Aandeelhoudersregister;
  • Aandeelhoudersovereenkomst;
  • Oprichtingsakte;

Welk document wanneer dient toegevoegd te worden, is afhankelijk van wie de desbetreffende uiteindelijke begunstigden zijn. Het is ook belangrijk dat er niet te veel informatie wordt prijsgegeven. Enkel de uiteindelijk begunstigden dienen bewezen te worden, de niet-uiteindelijke begunstigden moeten niet worden opgenomen. Bezorgt u dus een kopie van uw aandeelhoudersregister, scan dan  alleen de pagina’s van de uiteindelijke begunstigden. Indien men toch informatie zou overmaken aan het UBO-register met betrekking tot niet-uiteindelijke begunstigden, zou dit een schending kunnen uitmaken van de privacywetgeving (artikel 6 Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Voorbeeld

Een besloten vennootschap heeft 3 aandeelhouders: A heeft 10 procent, B heeft 10 procent en C bezit 80 procent van de aandelen. A en B bezitten elk maar 10 procent en zijn bijgevolg geen uiteindelijke begunstigden, zij dienen dus niet opgenomen te worden in het register. C heeft 80 procent van de aandelen, hij is de enige uiteindelijke begunstigde waarvoor bewijzen geüpload dienen te worden.

Deadline?

Informatieplichtige entiteiten die nu worden opgericht, zijn meteen verplicht om bij hun eerste registratie de extra documentatie toe te voegen aan het UBO-register.

Alle entiteiten wiens uiteindelijke begunstigden reeds geregistreerd zijn, moeten de bewijsstukken indienen uiterlijk op 30 april 2021.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Aangifte personenbelasting: deadline bekend én voordelen bij vroegtijdige indiening!

Aangifte personenbelasting: deadline bekend én voordelen bij vroegtijdige indiening!

De deadline voor de aangiften personenbelasting aanslagjaar 2022 / inkomstenjaar 2021 ingediend door mandatarissen valt dit jaar wat vroeger dan afgelopen jaren. Ook zal het dit jaar lonen om de belastingaangifte vroeg in te dienen. 

Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

De Vlaamse regering wil zo snel mogelijk het asbest aanwezig in Vlaams vastgoed in kaart brengen. Het asbestattest, verplicht vanaf 23 november 2022, zal haar hierbij helpen.

Vanaf deze datum zal het asbestattest verplicht zijn bij elke overdracht van Vlaams onroerend goed dat gebouwd werd voor 2001. Sinds 2001 is het namelijk verboden om asbesthoudende materialen te gebruiken in de bouw.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons