UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

25 March 2021

In 2019 zag het register betreffende uiteindelijke begunstigden het levenslicht. Vanaf dat moment waren alle vennootschappen, vzw’s, stichtingen, trusts, fiducieën en soortgelijke entiteiten verplicht hun uiteindelijke begunstigden te registreren in het UBO-register. Het Koninklijk Besluit van 23 september 2020 breidde deze verplichting verder uit.

Wat houdt deze uitbreiding in?

Elke informatieplichtige entiteit is nu ook verplicht bijkomende documenten te uploaden in het UBO-register die bewijzen dat de informatie betreffende de geregistreerde uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeuring en actueel is.

Wat wordt er aanvaard als bewijsstuk?

  • Notulen van de bijzondere algemene vergadering houdende besluit tot benoeming bestuurders;
  • Aandeelhoudersregister;
  • Aandeelhoudersovereenkomst;
  • Oprichtingsakte;

Welk document wanneer dient toegevoegd te worden, is afhankelijk van wie de desbetreffende uiteindelijke begunstigden zijn. Het is ook belangrijk dat er niet te veel informatie wordt prijsgegeven. Enkel de uiteindelijk begunstigden dienen bewezen te worden, de niet-uiteindelijke begunstigden moeten niet worden opgenomen. Bezorgt u dus een kopie van uw aandeelhoudersregister, scan dan  alleen de pagina’s van de uiteindelijke begunstigden. Indien men toch informatie zou overmaken aan het UBO-register met betrekking tot niet-uiteindelijke begunstigden, zou dit een schending kunnen uitmaken van de privacywetgeving (artikel 6 Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Voorbeeld

Een besloten vennootschap heeft 3 aandeelhouders: A heeft 10 procent, B heeft 10 procent en C bezit 80 procent van de aandelen. A en B bezitten elk maar 10 procent en zijn bijgevolg geen uiteindelijke begunstigden, zij dienen dus niet opgenomen te worden in het register. C heeft 80 procent van de aandelen, hij is de enige uiteindelijke begunstigde waarvoor bewijzen geüpload dienen te worden.

Deadline?

Informatieplichtige entiteiten die nu worden opgericht, zijn meteen verplicht om bij hun eerste registratie de extra documentatie toe te voegen aan het UBO-register.

Alle entiteiten wiens uiteindelijke begunstigden reeds geregistreerd zijn, moeten de bewijsstukken indienen uiterlijk op 30 april 2021.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

De gelijkschakeling van het pensioen van zelfstandigen aan dat van werknemers. Welke concrete wijzigingen worden doorgevoerd en wat betekent dit voor u als zelfstandige?

De gelijkschakeling van het pensioen van zelfstandigen aan dat van werknemers. Welke concrete wijzigingen worden doorgevoerd en wat betekent dit voor u als zelfstandige?

Al jaar en dag worden de pensioenen van zelfstandigen berekend op slechts 69% van het beroepsinkomen. Hier is zeer recent verandering in gekomen. De federale regering werkte namelijk een nieuwe berekeningsmethode uit voor de pensioenen van zelfstandigen, waarin deze correctiecoëfficiënt van 69% sneuvelde.

Het fiscaal gunstregime van de auteursrechtelijke vergoeding

Het fiscaal gunstregime van de auteursrechtelijke vergoeding

Bent u beoefenaar van een creatief beroep, lees dan even met ons mee over de fiscaalvriendelijke auteursrechtelijke vergoeding. Deze is namelijk niet enkel weggelegd voor schrijvers of kunstenaars, steeds meer beroepen kunnen hier tegenwoordig van genieten.

Het fiscaal gunstregime is van kracht sedert 2008 en heeft intussen zijn weg goed gevonden in het (familiaal) bedrijfsleven. Meer en meer wordt gebruik gemaakt van het systeem. Wij lichten graag wat nader toe.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons