Welke betalingsfaciliteiten voorziet de fiscus voor ondernemingen die door het coronavirus met financiële problemen kampen?

25 March 2021

Zowel ondernemingen als zelfstandigen worden de laatste maanden zwaar geteisterd door het coronavirus. Wij sommen voor u de mogelijkheden op die de fiscus momenteel aanbiedt om u te helpen bij de spreiding van de betaling van uw fiscale schulden:

1. Schorsing van de invordering van ‘coronaschulden’

De invordering van ‘coronaschulden’ (dit zijn schulden ontstaan vanaf 1 januari 2020) werd geschorst tot 31 maart 2021. Enkel de invordering werd geschorst, wat wilt zeggen dat de schulden niet kwijtgescholden worden en dat bovendien de nalatigheidsinteresten blijven lopen tijdens de schorsing. Indien u niet op tijd kan betalen, kan u steeds een afbetalingsplan aanvragen. 

2. Afbetalingsplan

Standaard afbetalingsplan

Indien u een schuld open heeft staan bij de FOD Financiën en u deze door tijdelijke betalingsproblemen niet op tijd kan betalen, maar deze wel kan betalen binnen de vier maanden of tussen de vier en twaalf maanden kan u een afbetalingsplan aanvragen voor deze schulden.

Dit afbetalingsplan kan u aanvragen via Myminfin of door een aanvraagformulier te bezorgen aan een infocenter van de FOD Financiën. Deze mogelijkheid bestond reeds voor het coronavirus haar intrede deed en staat hier dan ook los van. Het coronavirus hoeft bijgevolg niet aan de oorsprong te liggen van uw betaalmoeilijkheden. 

Afbetalingsplan met ondersteunende maatregelen

In het kader van het coronavirus werd een specifiek afbetalingsplan met ondersteunende maatregelen in het leven geroepen. Zo kunnen ondernemingen die hun schulden inzake vennootschapsbelasting of personenbelasting, bedrijfsvoorheffing en btw niet kunnen betalen, tot 30 juni 2021 niet enkel een afbetalingsplan aanvragen, maar ook een vrijstelling van nalatigheidsinteresten en een kwijtschelding van boetes wegens niet-betaling.

Aangezien dit een ruimere tegemoetkoming is dan bij het standaard afbetalingsplan, zijn hier strengere voorwaarden aan verbonden:

  • U zal moeten aantonen dat de betaalmoeilijkheden te wijten zijn aan het coronavirus;
  • U mag geen structurele betaalmoeilijkheden onafhankelijk van het coronavirus hebben;
  • U moet de voorwaarden voor het indienen van de aangiften naleven:
  • De schulden mogen niet voortvloeien uit fraude.

Wanneer het afbetalingsplan niet nageleefd wordt of wanneer er een collectieve insolventieprocedure (zoals bijvoorbeeld een faillissement of een gerechtelijke reorganisatie) ontstaat worden de steunmaatregelen ingetrokken.

Er werd een specifiek aanvraagformulier opgesteld, hetgeen dient voor het afbetalingsplan, de vrijstelling van de nalatigheidsinteresten en de kwijtschelding van de boetes. Dit moet u bezorgen aan het Regionaal Invorderingscentrum.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

De handelshuurlening werd door de Vlaamse overheid in het leven geroepen om huurders van een handelspand die liquiditeitsproblemen ondervinden omwille van de verplichte sluiting door COVID-19 bij te staan in de betaling van hun verschuldigde huurgelden.

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

In 2019 zag het register betreffende uiteindelijke begunstigden het levenslicht. Vanaf dat moment waren alle vennootschappen, vzw’s, stichtingen, trusts, fiducieën en soortgelijke entiteiten verplicht hun uiteindelijke begunstigden te registreren in het UBO-register. Het Koninklijk Besluit van 23 september 2020 breidde deze verplichting verder uit.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons