Welke betalingsfaciliteiten voorziet de fiscus voor ondernemingen die door het coronavirus met financiële problemen kampen?

25 March 2021

Zowel ondernemingen als zelfstandigen worden de laatste maanden zwaar geteisterd door het coronavirus. Wij sommen voor u de mogelijkheden op die de fiscus momenteel aanbiedt om u te helpen bij de spreiding van de betaling van uw fiscale schulden:

1. Schorsing van de invordering van ‘coronaschulden’

De invordering van ‘coronaschulden’ (dit zijn schulden ontstaan vanaf 1 januari 2020) werd geschorst tot 31 maart 2021. Enkel de invordering werd geschorst, wat wilt zeggen dat de schulden niet kwijtgescholden worden en dat bovendien de nalatigheidsinteresten blijven lopen tijdens de schorsing. Indien u niet op tijd kan betalen, kan u steeds een afbetalingsplan aanvragen. 

2. Afbetalingsplan

Standaard afbetalingsplan

Indien u een schuld open heeft staan bij de FOD Financiën en u deze door tijdelijke betalingsproblemen niet op tijd kan betalen, maar deze wel kan betalen binnen de vier maanden of tussen de vier en twaalf maanden kan u een afbetalingsplan aanvragen voor deze schulden.

Dit afbetalingsplan kan u aanvragen via Myminfin of door een aanvraagformulier te bezorgen aan een infocenter van de FOD Financiën. Deze mogelijkheid bestond reeds voor het coronavirus haar intrede deed en staat hier dan ook los van. Het coronavirus hoeft bijgevolg niet aan de oorsprong te liggen van uw betaalmoeilijkheden. 

Afbetalingsplan met ondersteunende maatregelen

In het kader van het coronavirus werd een specifiek afbetalingsplan met ondersteunende maatregelen in het leven geroepen. Zo kunnen ondernemingen die hun schulden inzake vennootschapsbelasting of personenbelasting, bedrijfsvoorheffing en btw niet kunnen betalen, tot 30 juni 2021 niet enkel een afbetalingsplan aanvragen, maar ook een vrijstelling van nalatigheidsinteresten en een kwijtschelding van boetes wegens niet-betaling.

Aangezien dit een ruimere tegemoetkoming is dan bij het standaard afbetalingsplan, zijn hier strengere voorwaarden aan verbonden:

  • U zal moeten aantonen dat de betaalmoeilijkheden te wijten zijn aan het coronavirus;
  • U mag geen structurele betaalmoeilijkheden onafhankelijk van het coronavirus hebben;
  • U moet de voorwaarden voor het indienen van de aangiften naleven:
  • De schulden mogen niet voortvloeien uit fraude.

Wanneer het afbetalingsplan niet nageleefd wordt of wanneer er een collectieve insolventieprocedure (zoals bijvoorbeeld een faillissement of een gerechtelijke reorganisatie) ontstaat worden de steunmaatregelen ingetrokken.

Er werd een specifiek aanvraagformulier opgesteld, hetgeen dient voor het afbetalingsplan, de vrijstelling van de nalatigheidsinteresten en de kwijtschelding van de boetes. Dit moet u bezorgen aan het Regionaal Invorderingscentrum.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Wat betekent het regeerakkoord voor u als ondernemer? Een aantal belangrijke maatregelen leest u hier.

Wat betekent het regeerakkoord voor u als ondernemer? Een aantal belangrijke maatregelen leest u hier.

Eindelijk is het zover: op 1 februari werd het regeerakkoord van de nieuwe federale regering voorgesteld. Dit akkoord bevat heel wat nieuwigheden voor u als ondernemer. Wij geven u graag alvast een overzicht van de belangrijkste maatregelen. Let wel, geen van de vooropgestelde maatregelen is op heden omgezet in formele wetteksten dus deze kunnen mogelijks nog aangepast worden.

Nieuw standpunt fiscus: Terugbetaling van elektriciteit mag dan toch tegen het CREG-tarief

Nieuw standpunt fiscus: Terugbetaling van elektriciteit mag dan toch tegen het CREG-tarief

In onze eerdere blogpost schreven we over autofiscaliteit en de terugbetaling van elektriciteit voor het laden van de bedrijfswagen bij de werknemer of bedrijfsleider thuis. De terugbetaling van de privé-elektriciteit door de werkgever / vennootschap levert geen bijkomend voordeel van alle aard op in hoofde van de werknemer of bedrijfsleider indien aan een aantal voorwaarden werd voldaan.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons

Groot nieuws voor QPS!

Met trots kondigen we aan dat ons kantoor voortaan deel uitmaakt van PIA Group, de snelst groeiende accountancy- en advisorygroep in België. Vanuit onze vertrouwde locaties in Hasselt en Genk blijven we kmo’s in Limburg en daarbuiten ondersteunen met advies op maat. Dankzij deze samenwerking vergroten we onze expertise én slagkracht om onze klanten nog beter van dienst te zijn.

Steven Brouckaert, Uitvoerend Voorzitter van PIA Group International:

We kijken ernaar uit om de unieke aanpak van QPS met PIA Group te ondersteunen en het kantoor verder te helpen groeien, uiteraard met respect voor het DNA.

Ons QPS-team kijkt met vol vertrouwen uit naar de toekomst!