Vlaams Beschermingsmechanisme 5 – aanvraag mogelijk

18 March 2021

Ondernemingen met een omzetdaling van minstens 60% voor de periode van 1 februari 2021 tot en met 28 februari 2021 (t.o.v. dezelfde referentieperiode in 2020), kunnen vanaf 16 maart tot en met 15 april 2021 een aanvraag indienen voor het Vlaams Beschermingsmechanisme 5.

De premie bedraagt 10% van de omzet (exclusief btw) van de referentieperiode in 2020.

De maximale steun bedraagt voor de periode van 1 februari 2021 tot en met 28 februari 2021:

  • € 7.500 voor ondernemingen met een RSZ-tewerkstelling tot en met 9 werknemers;
  • € 15.000 voor ondernemingen vanaf 10 tot 49 werknemers;
  • € 40.000 voor ondernemingen met 50 werknemers of meer.

Er is voor deze periode eveneens een minimum steunbedrag voorzien van € 600.

Ondernemingen die verplicht gesloten waren tussen 1 februari 2021 en 28 februari 2021 kunnen steun aanvragen voor de sluitingsperiode.
Deze ondernemingen moeten hun omzetdaling niet aantonen voor de sluitingsperiode.
De minimum en maximum steunbedragen voor gesloten sectoren worden geprorateerd.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons