Vraag je ingeval van liquiditeitsproblemen best vrijstelling of uitstel van betaling van de sociale bijdragen aan? Wat zijn de gevolgen van uw keuze?

8 December 2020

De regering heeft heel wat maatregelen genomen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Ondervindt u financiële moeilijkheden, dan heeft u de mogelijkheid om een uitstel of een vrijstelling aan te vragen van de betaling van uw sociale bijdragen.

Uitstel van betaling van sociale bijdragen

Elke zelfstandige komt in aanmerking voor een uitstel van betaling van zijn sociale bijdragen omwille van COVID-19. De betalingstermijn wordt dan telkens met een jaar verlengd.
Bijvoorbeeld: voor de voorlopige sociale bijdragen van het vierde kwartaal van 2020 wordt de datum van uiterste betaling verschoven van 31 december 2020 naar 31 december 2021. Het uitstel kan aangevraagd worden voor de voorlopige bijdragen van het eerste t.e.m. het vierde kwartaal van 2020 en ook voor eventuele regularisatiebijdragen voor het bijdragejaar 2018. Deze aanvraag dient te gebeuren via uw sociaal verzekeringsfonds en dit voor 15 december 2020.

Vrijstelling van betaling van sociale bijdragen

De aanvraag tot de vrijstelling van sociale bijdragen staat, in tegenstelling tot de aanvraag tot uitstel, niet open voor iedere zelfstandige. Deze piste is enkel een optie voor zelfstandigen in hoofdberoep, meewerkende echtgenoten aangesloten in het maxistatuut, gepensioneerden met een zelfstandige activiteit en student-zelfstandigen.

Voor welke periodes kan u de vrijstelling aanvragen? Hier geldt dezelfde regeling als bij het uitstel. U kan een vrijstelling aanvragen voor alle kwartalen van 2020. Daarnaast is dit ook mogelijk voor de regularisatiebijdragen die u eventueel dient te betalen na een inkomstenherziening voor het bijdragejaar 2018.

Hou er wel rekening mee dat het RSVZ deze aanvraag zal beoordelen en u de oorzaak of verklaring waarom u in een moeilijke financiële of economische situatie bent terechtgekomen zal moeten aantonen. U moet bovendien bewijzen dat het onvermogen om de bijdragen te betalen van tijdelijke aard is.

Hoe vraagt u deze vrijstelling aan? Er werd hiervoor een speciale vereenvoudigde procedure in het leven geroepen. U vindt het aanvraagformulier op de website van uw sociaal verzekeringsfonds.

Wat zijn de gevolgen van uw keuze?

Een uitstel van betaling van sociale bijdragen, kan tot gevolg hebben dat uw belastbaar inkomen in de personenbelasting hoger ligt, waardoor u meer personenbelasting verschuldigd bent.

Ingeval van toekenning van de vrijstelling dienen er drie belangrijke kanttekeningen gemaakt te worden:

  • vooreerst heeft de vrijstelling tot gevolg dat uw VAPZ (Vrij Aanvullend Pensioen) niet meer fiscaal aftrekbaar is;
  • verder kan de vrijstelling tot gevolg hebben dat uw belastbaar inkomen in de personenbelasting hoger ligt, waardoor u meer personenbelasting verschuldigd bent;
  • tevens zal u voor de duurtijd van de vrijstelling geen pensioenrechten opbouwen.
    Dit laatste kan binnen de 5 jaar nog worden rechtgezet door het betalen van een afkooppremie.
De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons