De dwingende bepalingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen

13 January 2020

Op 1 mei 2019 trad het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) in werking. Indien uw vennootschap dateert van voor deze datum en u niet koos om uw vennootschap reeds aan te passen aan de nieuwe wetgeving, dient u vanaf 1 januari 2020 rekening te houden met de dwingende bepalingen van dit wetboek. Statutaire bepalingen die in strijd zijn met deze dwingende regelgeving worden voor “niet-geschreven” gehouden. Hieronder vindt u enkele voorbeelden.

Vooreerst dringen er zich enkele belangrijke terminologische wijzigingen op. Er wordt bijvoorbeeld niet meer gesproken over een BVBA maar over een BV, die niet langer wordt bestuurd door een zaakvoerder maar door een bestuurder. De bestaande BVBA is vanaf 1 januari 2020 verplicht om op ieder stuk BV te vermelden.

Andere dwingende bepalingen zijn onder meer de verstrengde regeling voor belangenconflicten binnen de BV, het algemeen regime van de bestuurdersaansprakelijkheid en het cumulverbod voor bestuurders. Deze laatste bepaling legt een verbod op voor een bestuurder om in verschillende hoedanigheden op te treden in het bestuursorgaan. Zo kan een natuurlijke persoon niet enerzijds een bestuurder zijn en anderzijds een vaste vertegenwoordiger van een bestuurder-rechtspersoon.

Daarnaast kan er binnen een BV maar een winstuitkering gebeuren na het doorlopen van de balanstest en de liquiditeitstest. Geeft één van deze beide testen een negatieve uitkomst, dan mag er geen winst uitgekeerd worden.

Naast deze dwingende bepalingen biedt het WVV ook tal van opportuniteiten. Binnen het bestuursorgaan van zowel de BV als de NV wordt het mogelijk om over te gaan tot schriftelijke besluitvorming. Echter zullen de bestaande statuten dit vaak in de weg staan. Een screening van alle bestaande statutaire bepalingen dient dus idealiter te gebeuren.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Uw liquidatiereserves versneld uitkeren na 3 jaar? Het kan!

Uw liquidatiereserves versneld uitkeren na 3 jaar? Het kan!

Eind juli 2025 werd de ‘wachttermijn’ van de liquidatiereserves teruggebracht naar 3 jaar (in plaats van 5). Deze wijziging biedt ondernemers de kans om fiscaal voordelig geld uit hun vennootschap te halen, maar het betekent ook dat er keuzes moeten worden gemaakt. In dit artikel leggen we uit wat de liquidatiereserve precies is, welke keuzes de hervorming met zich meebrengt en hoe u als ondernemer optimaal kan profiteren van de nieuwe regeling.

AI ontwikkeling: Welke fiscale voordelen kan uw onderneming genieten?

AI ontwikkeling: Welke fiscale voordelen kan uw onderneming genieten?

Artificiële intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in de fiscale wereld. Zowel bedrijven als de fiscus maken gebruik van AI-technologie. In deze nieuwsbrief krijgt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen én de mogelijke impact op uw onderneming.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens door QPS: Privacy Policy

Manage cookies