Verhuur met BTW: Wat bij verkoop van het gebouw en geregistreerde huurovereenkomst?

4 December 2019

Sinds 1 januari 2019 is het mogelijk om nieuw of gerenoveerde gebouwen te verhuren met BTW, hetgeen de mogelijkheid geeft om de geïnvesteerde BTW in aftrek te brengen. Hierbij is echter een herzieningstermijn van maar liefst 25 jaar van toepassing. Wat als je binnen deze termijn wenst te verkopen?

Herzieningstermijn van 25 jaar

In principe zal bij de verkoop van het gebouw een herziening moeten worden doorgevoerd van de initieel in aftrek gebrachte BTW. Door de verkoop wordt immers het bedrijfsmiddel definitief onttrokken uit het vermogen van de onderneming, waardoor eveneens het recht op aftrek verdwijnt. Hierdoor dient het nog niet aan herziening onderworpen gedeelte van de oorspronkelijk aftrokken BTW op de aankoop- of oprichtingskosten van het gebouw te worden herzien.

Toch geen herziening!

Maar wat indien er een lopende (geregistreerde) huurovereenkomst bestaat die nog niet is afgelopen? Dan blijft deze verder lopen onder het BTW-stelsel. Deze overeenkomst is immers tegenstelbaar aan de overnemer van het gebouw zodat laatstgenoemde onder dezelfde voorwaarden zal moeten verder verhuren.

In dergelijk geval zou een herziening onrechtvaardig zijn. Deze situatie is immers vergelijkbaar met de overdracht van een bedrijfsafdeling die overigens ook is vrijgesteld van BTW. De BTW-administratie heeft intussen bevestigd dat in dergelijke gevallen geen herziening moet plaatsvinden.

Dit houdt wel in dat de eventuele herzieningen van de initieel door de verkoper in aftrek gebrachte BTW voortaan dient te worden verricht in hoofde van de nieuwe eigenaar van het onroerend goed. Indien laatstgenoemde het onroerend goed na aankoop, maar tijdens de herzieningstermijn van 25 jaar, bestemt voor een niet aan btw onderworpen activiteit zal hij een deel van de initieel door de verkoper in aftrek gebrachte btw moeten terugstorten.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Aangifte personenbelasting: deadline bekend én voordelen bij vroegtijdige indiening!

Aangifte personenbelasting: deadline bekend én voordelen bij vroegtijdige indiening!

De deadline voor de aangiften personenbelasting aanslagjaar 2022 / inkomstenjaar 2021 ingediend door mandatarissen valt dit jaar wat vroeger dan afgelopen jaren. Ook zal het dit jaar lonen om de belastingaangifte vroeg in te dienen. 

Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

De Vlaamse regering wil zo snel mogelijk het asbest aanwezig in Vlaams vastgoed in kaart brengen. Het asbestattest, verplicht vanaf 23 november 2022, zal haar hierbij helpen.

Vanaf deze datum zal het asbestattest verplicht zijn bij elke overdracht van Vlaams onroerend goed dat gebouwd werd voor 2001. Sinds 2001 is het namelijk verboden om asbesthoudende materialen te gebruiken in de bouw.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons