Verhuur met BTW: Wat bij verkoop van het gebouw en geregistreerde huurovereenkomst?
4 December 2019
Sinds 1 januari 2019 is het mogelijk om nieuw of gerenoveerde gebouwen te verhuren met BTW, hetgeen de mogelijkheid geeft om de geïnvesteerde BTW in aftrek te brengen. Hierbij is echter een herzieningstermijn van maar liefst 25 jaar van toepassing. Wat als je binnen deze termijn wenst te verkopen?
Herzieningstermijn van 25 jaar
In principe zal bij de verkoop van het gebouw een herziening moeten worden doorgevoerd van de initieel in aftrek gebrachte BTW. Door de verkoop wordt immers het bedrijfsmiddel definitief onttrokken uit het vermogen van de onderneming, waardoor eveneens het recht op aftrek verdwijnt. Hierdoor dient het nog niet aan herziening onderworpen gedeelte van de oorspronkelijk aftrokken BTW op de aankoop- of oprichtingskosten van het gebouw te worden herzien.
Toch geen herziening!
Maar wat indien er een lopende (geregistreerde) huurovereenkomst bestaat die nog niet is afgelopen? Dan blijft deze verder lopen onder het BTW-stelsel. Deze overeenkomst is immers tegenstelbaar aan de overnemer van het gebouw zodat laatstgenoemde onder dezelfde voorwaarden zal moeten verder verhuren.
In dergelijk geval zou een herziening onrechtvaardig zijn. Deze situatie is immers vergelijkbaar met de overdracht van een bedrijfsafdeling die overigens ook is vrijgesteld van BTW. De BTW-administratie heeft intussen bevestigd dat in dergelijke gevallen geen herziening moet plaatsvinden.
Dit houdt wel in dat de eventuele herzieningen van de initieel door de verkoper in aftrek gebrachte BTW voortaan dient te worden verricht in hoofde van de nieuwe eigenaar van het onroerend goed. Indien laatstgenoemde het onroerend goed na aankoop, maar tijdens de herzieningstermijn van 25 jaar, bestemt voor een niet aan btw onderworpen activiteit zal hij een deel van de initieel door de verkoper in aftrek gebrachte btw moeten terugstorten.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise
Uw liquidatiereserves versneld uitkeren na 3 jaar? Het kan!
Eind juli 2025 werd de ‘wachttermijn’ van de liquidatiereserves teruggebracht naar 3 jaar (in plaats van 5). Deze wijziging biedt ondernemers de kans om fiscaal voordelig geld uit hun vennootschap te halen, maar het betekent ook dat er keuzes moeten worden gemaakt. In dit artikel leggen we uit wat de liquidatiereserve precies is, welke keuzes de hervorming met zich meebrengt en hoe u als ondernemer optimaal kan profiteren van de nieuwe regeling.
AI ontwikkeling: Welke fiscale voordelen kan uw onderneming genieten?
Artificiële intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in de fiscale wereld. Zowel bedrijven als de fiscus maken gebruik van AI-technologie. In deze nieuwsbrief krijgt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen én de mogelijke impact op uw onderneming.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!