Verhuur met BTW: Wat bij verkoop van het gebouw en geregistreerde huurovereenkomst?
4 December 2019
Sinds 1 januari 2019 is het mogelijk om nieuw of gerenoveerde gebouwen te verhuren met BTW, hetgeen de mogelijkheid geeft om de geïnvesteerde BTW in aftrek te brengen. Hierbij is echter een herzieningstermijn van maar liefst 25 jaar van toepassing. Wat als je binnen deze termijn wenst te verkopen?

Herzieningstermijn van 25 jaar
In principe zal bij de verkoop van het gebouw een herziening moeten worden doorgevoerd van de initieel in aftrek gebrachte BTW. Door de verkoop wordt immers het bedrijfsmiddel definitief onttrokken uit het vermogen van de onderneming, waardoor eveneens het recht op aftrek verdwijnt. Hierdoor dient het nog niet aan herziening onderworpen gedeelte van de oorspronkelijk aftrokken BTW op de aankoop- of oprichtingskosten van het gebouw te worden herzien.
Toch geen herziening!
Maar wat indien er een lopende (geregistreerde) huurovereenkomst bestaat die nog niet is afgelopen? Dan blijft deze verder lopen onder het BTW-stelsel. Deze overeenkomst is immers tegenstelbaar aan de overnemer van het gebouw zodat laatstgenoemde onder dezelfde voorwaarden zal moeten verder verhuren.
In dergelijk geval zou een herziening onrechtvaardig zijn. Deze situatie is immers vergelijkbaar met de overdracht van een bedrijfsafdeling die overigens ook is vrijgesteld van BTW. De BTW-administratie heeft intussen bevestigd dat in dergelijke gevallen geen herziening moet plaatsvinden.
Dit houdt wel in dat de eventuele herzieningen van de initieel door de verkoper in aftrek gebrachte BTW voortaan dient te worden verricht in hoofde van de nieuwe eigenaar van het onroerend goed. Indien laatstgenoemde het onroerend goed na aankoop, maar tijdens de herzieningstermijn van 25 jaar, bestemt voor een niet aan btw onderworpen activiteit zal hij een deel van de initieel door de verkoper in aftrek gebrachte btw moeten terugstorten.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Werken met freelancers: kansen en risico's
In een steeds flexibelere arbeidsmarkt kiezen steeds meer ondernemingen ervoor om samen te werken met zelfstandige medewerkers en/of freelancers. Hoewel dit voordelen biedt op het vlak van flexibiliteit en fiscaliteit, schuilen er ook belangrijke juridische risico's in zulke zelfstandige samenwerkingsvorm.
Wij delen graag enkele cruciale inzichten met u.

Wat gebeurt er met uw vennootschap na uw overlijden?
Bent u de enige aandeelhouder/vennoot én bestuurder/zaakvoerder van een vennootschap? Afhankelijk van uw vennootschapsvorm zal uw overlijden andere gevolgen hebben.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!