Maandelijkse teruggave van BTW mogelijk voor starters

28 October 2019

BTW-plichtigen die net gestart zijn beschikken niet steeds over voldoende financiële middelen en komen hierdoor al snel in liquiditeitsproblemen, zo blijkt uit de praktijk. Hieraan wil de overheid tegemoet komen via een aanpassing van het Koninklijk Besluit dat vanaf 1 januari 2020 een mogelijkheid tot versnelde teruggaaf van BTW voor startende ondernemingen zal voorzien.

Teruggaaf na drie maanden

Vaak hebben startende ondernemingen een BTW-krediet (een recht op teruggaaf) door de grotere investeringen en de beperkte inkomsten aan het begin van de activiteit. Op dit moment wordt dat krediet hen in principe pas terugbetaald na 3 maanden.

Versnelde teruggaaf vanaf 01.01.2020

De federale regering heeft vanaf 1 januari 2020 de regeling tot maandelijkse teruggaaf uitgebreid tot de categorie van de starters. De startende ondernemingen zullen aldus maandelijks de BTW kunnen terugvragen onder volgende voorwaarden:

  • enkel mogelijk gedurende de eerste 24 maanden na opstart van de activiteiten;          
  • het BTW-krediet moet minstens 245 euro bedragen;   
  • enkel van toepassing btw-plichtigen die maandelijks hun btw-aangifte doen.    

De BTW zal worden terugbetaald ten laatste op de tweede maand die volgt op het tijdvak de maandelijkse aangifte.

Daarnaast laat de BTW-administratie ook de kwartaalaangevers niet in de kou staan. De administratie zal, behoudens uitzonderingen, voor de startende kwartaalaangevers de terugbetaling ten laatste op de 2de maand (i.p.v. 3de maand) die volgt op het tijdvak van de kwartaal aangifte doen.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons