Maandelijkse teruggave van BTW mogelijk voor starters

28 October 2019

BTW-plichtigen die net gestart zijn beschikken niet steeds over voldoende financiële middelen en komen hierdoor al snel in liquiditeitsproblemen, zo blijkt uit de praktijk. Hieraan wil de overheid tegemoet komen via een aanpassing van het Koninklijk Besluit dat vanaf 1 januari 2020 een mogelijkheid tot versnelde teruggaaf van BTW voor startende ondernemingen zal voorzien.

Teruggaaf na drie maanden

Vaak hebben startende ondernemingen een BTW-krediet (een recht op teruggaaf) door de grotere investeringen en de beperkte inkomsten aan het begin van de activiteit. Op dit moment wordt dat krediet hen in principe pas terugbetaald na 3 maanden.

Versnelde teruggaaf vanaf 01.01.2020

De federale regering heeft vanaf 1 januari 2020 de regeling tot maandelijkse teruggaaf uitgebreid tot de categorie van de starters. De startende ondernemingen zullen aldus maandelijks de BTW kunnen terugvragen onder volgende voorwaarden:

  • enkel mogelijk gedurende de eerste 24 maanden na opstart van de activiteiten;          
  • het BTW-krediet moet minstens 245 euro bedragen;   
  • enkel van toepassing btw-plichtigen die maandelijks hun btw-aangifte doen.    

De BTW zal worden terugbetaald ten laatste op de tweede maand die volgt op het tijdvak de maandelijkse aangifte.

Daarnaast laat de BTW-administratie ook de kwartaalaangevers niet in de kou staan. De administratie zal, behoudens uitzonderingen, voor de startende kwartaalaangevers de terugbetaling ten laatste op de 2de maand (i.p.v. 3de maand) die volgt op het tijdvak van de kwartaal aangifte doen.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Zijn uw algemene voorwaarden in lijn met de nieuwe incassowet die ingaat op 1 september 2023?

Zijn uw algemene voorwaarden in lijn met de nieuwe incassowet die ingaat op 1 september 2023?

Vanaf 1 september is een nieuwe wet in werking getreden om consumenten beter te beschermen ingeval van laattijdige betaling van facturen. Hierbij springt in het oog dat iedere onderneming verplicht is een gratis aanmaning te sturen aan de niet betalende consument. Voorts geldt een plafond op de extra kosten en verwijlinteresten bij een te late betaling.

Grensoverschrijdend telewerken: impact op sociale zekerheid wordt opgevangen door een nieuw Kaderakkoord

Grensoverschrijdend telewerken: impact op sociale zekerheid wordt opgevangen door een nieuw Kaderakkoord

Een van de grootste blijvende gevolgen die de coronapandemie met zich meebracht is zonder twijfel de inburgering van het structureel thuiswerken of telewerken. Telewerken brengt veel voordelen met zich mee, maar heeft het in grensoverschrijdende situaties een grote impact op de toepasselijke fiscaliteit, arbeidsrecht en socialezekerheidswetgeving.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons