Nu al opteren voor het nieuw Wetboek van vennootschappen en verenigingen?

4 October 2019

Uiterlijk voor 1 januari 2024 zullen alle vennootschappen hun statuten moeten hebben aangepast aan het nieuw Wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna WVV).

Bestaande vennootschappen zullen echter vanaf 1 januari 2020 al rekening moeten houden met de dwingende bepalingen van de nieuwe wetgeving, ook al zijn hun statuten nog niet aangepast. Statutaire bepalingen die onverenigbaar zijn met die dwingende regelgeving, worden vanaf dat ogenblik voor “niet-geschreven” gehouden.

Het betreft onder meer:
  • Gebruik van de nieuwe benamingen en afkortingen (aanpassing website, briefpapier,…)
  • Afschaffing van het “maatschappelijk kapitaal” binnen de BV;
  • Nieuwe regeling omtrent winstuitkeringen in een BV;
  • Wettelijke beperking van de bestuurdersaansprakelijkheid;
  • Nieuwe regels inzake belangenconflict;
  • Samenstelling raad van bestuur,….
Het kan echter opportuun zijn reeds voor 1 januari 2020 uw statuten proactief aan te passen aan het WVV (opt-in). Denk maar aan volgende mogelijkheden:
  • Organisatie van het stemrecht van de aandeelhouders in een BV en NV;
  • Inlassen van het bestuursmodel van de enige bestuurder in een NV;
  • Mogelijkheid tot inlassen van een ontslagbescherming in hoofde van de bestuurder;
  • Mogelijkheid tot uitkering van interim dividenden in een BV,…

Indien er geen opt-in gebeurt, dienen de vennootschappen zich bij een eerstvolgende (vrijwillige) statutenwijzigingen aan te passen aan het WVV en dit uiterlijk voor 1 januari 2024. We mogen daarbij niet uit het oog verliezen dat de overige bepalingen van het WVV ook al uitwerking krijgen wanneer de bestaande statuten hier niet van afwijken.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons