Betaal je premies voor rechtsbijstandsverzekering? Belastingvermindering verzekerd!

3 September 2019

Vanaf inkomstenjaar 2019 wordt een belastingvermindering voor de betaalde premies rechtsbijstandsverzekering ingevoerd.

De premies betaald door een belastingplichtige natuurlijke persoon komen vanaf 2019 in aanmerking voor een belastingvermindering maar hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden.

Wat zijn de voorwaarden?

Het moet gaan om een rechtsbijstandsverzekering.

  • De overeenkomst moet individueel afgesloten worden bij een verzekeringsonderneming gevestigd binnen de Europese Economische Ruimte.
  • Men verkrijgt jaarlijks van de verzekeraar een attest waarin de overeenkomst wordt bevestigd.
  • De rechtsbijstandverzekeringpolis moet volgens de wet dd. 22.04.2019 volgende elementen bevatten:
    • de voorwaarden inzake de verzekerden;
    • de gedekte geschillen;
    • de geschillen die door de verzekeraar mogen worden uitgesloten;
    • de wachttijden;
    • de gedekte kosten;
    • de maximumwaarborg;
    • de franchise;
    • de bepaling dat aan minimale voorwaarden van de wet dd. 22.04.2019 is voldaan.
  • De verzekeringsnemer is een natuurlijk persoon die de in aanmerking komende premies tijdens het belastbaar tijdperk heeft betaald.
Wat zijn de voordelen?

De werkelijk betaalde premies komen voor een belastingvermindering in aanmerking tot een bedrag van 310 euro (inkomstenjaar 2019) per belastbaar tijdperk. Aangezien de belastingvermindering gelijk is aan 40% van het in aanmerking te nemen bedrag bedraagt de eigenlijke belastingvermindering maximaal 124 euro per jaar.

Deze premies kunnen wel niet meer in aftrek worden gebracht als beroepskosten.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

De handelshuurlening werd door de Vlaamse overheid in het leven geroepen om huurders van een handelspand die liquiditeitsproblemen ondervinden omwille van de verplichte sluiting door COVID-19 bij te staan in de betaling van hun verschuldigde huurgelden.

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

In 2019 zag het register betreffende uiteindelijke begunstigden het levenslicht. Vanaf dat moment waren alle vennootschappen, vzw’s, stichtingen, trusts, fiducieën en soortgelijke entiteiten verplicht hun uiteindelijke begunstigden te registreren in het UBO-register. Het Koninklijk Besluit van 23 september 2020 breidde deze verplichting verder uit.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons