Betaal je premies voor rechtsbijstandsverzekering? Belastingvermindering verzekerd!

3 September 2019

Vanaf inkomstenjaar 2019 wordt een belastingvermindering voor de betaalde premies rechtsbijstandsverzekering ingevoerd.

De premies betaald door een belastingplichtige natuurlijke persoon komen vanaf 2019 in aanmerking voor een belastingvermindering maar hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden.

Wat zijn de voorwaarden?

Het moet gaan om een rechtsbijstandsverzekering.

  • De overeenkomst moet individueel afgesloten worden bij een verzekeringsonderneming gevestigd binnen de Europese Economische Ruimte.
  • Men verkrijgt jaarlijks van de verzekeraar een attest waarin de overeenkomst wordt bevestigd.
  • De rechtsbijstandverzekeringpolis moet volgens de wet dd. 22.04.2019 volgende elementen bevatten:
    • de voorwaarden inzake de verzekerden;
    • de gedekte geschillen;
    • de geschillen die door de verzekeraar mogen worden uitgesloten;
    • de wachttijden;
    • de gedekte kosten;
    • de maximumwaarborg;
    • de franchise;
    • de bepaling dat aan minimale voorwaarden van de wet dd. 22.04.2019 is voldaan.
  • De verzekeringsnemer is een natuurlijk persoon die de in aanmerking komende premies tijdens het belastbaar tijdperk heeft betaald.
Wat zijn de voordelen?

De werkelijk betaalde premies komen voor een belastingvermindering in aanmerking tot een bedrag van 310 euro (inkomstenjaar 2019) per belastbaar tijdperk. Aangezien de belastingvermindering gelijk is aan 40% van het in aanmerking te nemen bedrag bedraagt de eigenlijke belastingvermindering maximaal 124 euro per jaar.

Deze premies kunnen wel niet meer in aftrek worden gebracht als beroepskosten.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons