Betaal je premies voor rechtsbijstandsverzekering? Belastingvermindering verzekerd!
3 September 2019
Vanaf inkomstenjaar 2019 wordt een belastingvermindering voor de betaalde premies rechtsbijstandsverzekering ingevoerd.

De premies betaald door een belastingplichtige natuurlijke persoon komen vanaf 2019 in aanmerking voor een belastingvermindering maar hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden.
Wat zijn de voorwaarden?
Het moet gaan om een rechtsbijstandsverzekering.
- De overeenkomst moet individueel afgesloten worden bij een verzekeringsonderneming gevestigd binnen de Europese Economische Ruimte.
- Men verkrijgt jaarlijks van de verzekeraar een attest waarin de overeenkomst wordt bevestigd.
- De rechtsbijstandverzekeringpolis moet volgens de wet dd. 22.04.2019 volgende elementen bevatten:
- de voorwaarden inzake de verzekerden;
- de gedekte geschillen;
- de geschillen die door de verzekeraar mogen worden uitgesloten;
- de wachttijden;
- de gedekte kosten;
- de maximumwaarborg;
- de franchise;
- de bepaling dat aan minimale voorwaarden van de wet dd. 22.04.2019 is voldaan.
- De verzekeringsnemer is een natuurlijk persoon die de in aanmerking komende premies tijdens het belastbaar tijdperk heeft betaald.
Wat zijn de voordelen?
De werkelijk betaalde premies komen voor een belastingvermindering in aanmerking tot een bedrag van 310 euro (inkomstenjaar 2019) per belastbaar tijdperk. Aangezien de belastingvermindering gelijk is aan 40% van het in aanmerking te nemen bedrag bedraagt de eigenlijke belastingvermindering maximaal 124 euro per jaar.
Deze premies kunnen wel niet meer in aftrek worden gebracht als beroepskosten.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

De nieuwe investeringsaftrek vanaf 2025
In een vorige nieuwsbrief lichtten we jullie al in over de voorgenomen hervorming van de investeringsaftrek. De nieuwe regelgeving is ondertussen officieel en is van toepassing op activa die vanaf 1 januari 2025 verkregen of tot stand gebracht zijn. Wij leggen hierna de nieuwe spelregels uit.

De nieuwe btw-ketting: wat verandert er voor u?
Op 1 januari 2025 trad de nieuwe btw-ketting in werking. Het opzet van de maatregelen is om de processen te vereenvoudigen en te moderniseren. De belastingadministratie licht in haar circulaire van 27 januari een aantal standpunten toe. Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en de huidige stand van zaken.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!