Waarop focust de fiscus zich dit jaar bij controles?

26 July 2019

Ieder jaar maakt de belastingadministratie kenbaar welke haar geplande controleacties zullen zijn. Wij sommen deze  voor u op.

 

In de vennootschapsbelasting:

  • Naleving van de voorwaarden bij het aanleggen van liquidatiereserves. De fiscus zal nagaan of uw vennootschap wel als klein kon worden beschouwd op moment van aanleg van de liquidatiereserves;
  • Aangifte van alle inkomsten, inclusief buitenlandse inkomsten. De fiscus zal de volledigheid van de aangegeven inkomsten nagegaan;
  • Boekingen van niet-recurrente kosten van uitzonderlijke omvang of impact. De fiscus zal de grote bedragen onder de uitzonderlijke kosten dit jaar onder de loep nemen;
  • Samenhang in het omzetcijfer. De fiscus zal de omzet van de gecontroleerde vennootschap vergelijken met de omzet van andere ondernemingen in gelijkaardige omstandigheden;
  • Opgerichte holdings waarbij achtereenvolgens een kapitaalverhoging en een (niet-belaste) kapitaalvermindering heeft plaatsgevonden, zullen zich mogelijk aan controle mogen verwachten.

In de personenbelasting:

  • De aftrek die men wenst te bekomen voor de overgeschreven onderhoudsbijdragen naar het buitenland;
  • de werkelijke beroepskosten; met name indien men ervoor kiest om de werkelijke beroepskosten te bewijzen en dus geen gebruik maakt van de forfaitaire beroepskosten;
  • de inkomsten uit onroerende verhuur in België waarbij het goed professioneel wordt gebruikt;
  • de roerende inkomsten die verband houden met het houden van een rekening in het buitenland;
  • de laattijdige ingediende belastingaangiftes.
 
De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

De handelshuurlening werd door de Vlaamse overheid in het leven geroepen om huurders van een handelspand die liquiditeitsproblemen ondervinden omwille van de verplichte sluiting door COVID-19 bij te staan in de betaling van hun verschuldigde huurgelden.

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

In 2019 zag het register betreffende uiteindelijke begunstigden het levenslicht. Vanaf dat moment waren alle vennootschappen, vzw’s, stichtingen, trusts, fiducieën en soortgelijke entiteiten verplicht hun uiteindelijke begunstigden te registreren in het UBO-register. Het Koninklijk Besluit van 23 september 2020 breidde deze verplichting verder uit.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons