Nieuwe fiscale vrijstelling vanaf 1 januari 2019 voor personeel

23 February 2019

Heeft u werknemers in dienst met een anciënniteit van minstens vijf jaar, dan kunt u vanaf 2019 jaarlijks de (tijdelijke) fiscale vrijstelling ’sociaal passief’, van maximaal 1.280,77 euro per werknemer genieten. 

 

Het concrete bedrag van de vrijstelling wordt per werknemer berekend op basis van het bruto-maandloon. Wanneer dit niet meer dan 1.500 euro bedraagt wordt dit voor 100% in aanmerking genomen als berekeningsbasis. Het gedeelte van het loon boven 1.500 euro wordt slechts voor 30% in aanmerking genomen, met een maximum van 2.600 euro.  

Indien de werknemer een anciënniteit heeft tussen de 5 en 20 jaar, dan heeft de werkgever recht op een vrijstelling van 3 weken van de berekeningsbasis, om te rekenen naar een weekloon met de factor 3/13. In geval de werknemer  een anciënniteit heeft van meer dan 20 jaar, dan bedraagt de vrijstelling slechts 1 week van de berekeningsbasis.        

Voorbeeld:      

Voor een werknemer die 7 jaar in dienst is:                  
Bruto-maandloon = 2.200 euro => berekeningsbasis: 1.710 euro (= 1.500 + (700*30%)
Vrijstelling: 1.710 euro * 3/13  * 3 weken = 
1.183,85 euro

De jaarlijkse vrijstelling kan worden toegepast vanaf 1 januari 2019 maar moet echter wel gespreid worden over vijf jaar. Voor het boekjaar 2019 tot en met 2023 zal u dus telkens 20% kunnen vrijstellen. Voor het boekjaar 2020 kan u opnieuw een berekening maken en deze vrijstelling toepassen voor de boekjaren 2020 tot en met 2024.

Opgelet :indien een werknemer, waarvoor de tijdelijke vrijstelling werd toegepast, de onderneming verlaat, worden de eerder vrijgestelde bedragen toegevoegd aan de belastbare winst.  

 
De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

De handelshuurlening werd door de Vlaamse overheid in het leven geroepen om huurders van een handelspand die liquiditeitsproblemen ondervinden omwille van de verplichte sluiting door COVID-19 bij te staan in de betaling van hun verschuldigde huurgelden.

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

In 2019 zag het register betreffende uiteindelijke begunstigden het levenslicht. Vanaf dat moment waren alle vennootschappen, vzw’s, stichtingen, trusts, fiducieën en soortgelijke entiteiten verplicht hun uiteindelijke begunstigden te registreren in het UBO-register. Het Koninklijk Besluit van 23 september 2020 breidde deze verplichting verder uit.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons