Nieuwe fiscale vrijstelling vanaf 1 januari 2019 voor personeel

23 February 2019

Heeft u werknemers in dienst met een anciënniteit van minstens vijf jaar, dan kunt u vanaf 2019 jaarlijks de (tijdelijke) fiscale vrijstelling ’sociaal passief’, van maximaal 1.280,77 euro per werknemer genieten. 

 

Het concrete bedrag van de vrijstelling wordt per werknemer berekend op basis van het bruto-maandloon. Wanneer dit niet meer dan 1.500 euro bedraagt wordt dit voor 100% in aanmerking genomen als berekeningsbasis. Het gedeelte van het loon boven 1.500 euro wordt slechts voor 30% in aanmerking genomen, met een maximum van 2.600 euro.  

Indien de werknemer een anciënniteit heeft tussen de 5 en 20 jaar, dan heeft de werkgever recht op een vrijstelling van 3 weken van de berekeningsbasis, om te rekenen naar een weekloon met de factor 3/13. In geval de werknemer  een anciënniteit heeft van meer dan 20 jaar, dan bedraagt de vrijstelling slechts 1 week van de berekeningsbasis.        

Voorbeeld:      

Voor een werknemer die 7 jaar in dienst is:                  
Bruto-maandloon = 2.200 euro => berekeningsbasis: 1.710 euro (= 1.500 + (700*30%)
Vrijstelling: 1.710 euro * 3/13  * 3 weken = 
1.183,85 euro

De jaarlijkse vrijstelling kan worden toegepast vanaf 1 januari 2019 maar moet echter wel gespreid worden over vijf jaar. Voor het boekjaar 2019 tot en met 2023 zal u dus telkens 20% kunnen vrijstellen. Voor het boekjaar 2020 kan u opnieuw een berekening maken en deze vrijstelling toepassen voor de boekjaren 2020 tot en met 2024.

Opgelet :indien een werknemer, waarvoor de tijdelijke vrijstelling werd toegepast, de onderneming verlaat, worden de eerder vrijgestelde bedragen toegevoegd aan de belastbare winst.  

 
De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons