De bedrijfsfiets: interessant of niet?

30 March 2019

Is fietsen ook iets voor u of uw personeel? Dan is de toekenning van de bedrijfsfiets zeker iets dat u kan overwegen. We sommen hieronder kort de voordelen voor u op.

 

De voordelen van een bedrijfsfiets:

 - Er wordt geen voordeel alle aard toegekend aan de werknemer die een bedrijfsfiets krijgt in zoverre deze wordt gebruikt voor het woon-werkverkeer.

- Er zijn geen werkgeversbijdragen noch sociale bijdragen door de werknemer verschuldigd op het privégebruik van de fiets (sinds 1 januari 2017).

- De kosten inzake de fiets zelf en de eigenlijke fietstoebehoren zijn voor 120% aftrekbaar voor de werkgever (vanaf aanslagjaar 2021: 100%). Fietskledij valt hier niet onder. Daarentegen zijn ook de kosten in het kader van het onroerend goed voor het stallen van fietsen en het verlenen van sanitaire ruimtes aan personeel om zich te verfrissen (in de context van de verplaatsing) voor 120% aftrekbaar.

- Het soort fiets is van geen belang. Ook elektrische fietsen worden aanvaard mits de nodige aanpassing van uitrusting, zoals wettelijk opgelegd voor elektrische fietsen.   

- De combinatie met de bedrijfswagen of andere verplaatsingsvergoedingen is mogelijk.

- Vrije mogelijkheid in hoofde van de werkgever tot toekenning van een fietsvergoeding. Deze is vrijgesteld van belastingen en van sociale bijdragen ten belope van 24 eurocent per kilometer.

Er zijn dus heel wat (para)fiscale voordelen verbonden aan de bedrijfsfiets maar deze zijn uiteraard niet voor iedereen weggelegd omwille van praktische redenen (afstand, gezinssituatie, weersomstandigheden, carpooling,…). Wat vaststaat is dat een bedrijfsfiets een fiscaal vriendelijke  tegemoetkoming kan zijn naar werknemers die in de buurt van hun werk wonen.

 
De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Zijn uw algemene voorwaarden in lijn met de nieuwe incassowet die ingaat op 1 september 2023?

Zijn uw algemene voorwaarden in lijn met de nieuwe incassowet die ingaat op 1 september 2023?

Vanaf 1 september is een nieuwe wet in werking getreden om consumenten beter te beschermen ingeval van laattijdige betaling van facturen. Hierbij springt in het oog dat iedere onderneming verplicht is een gratis aanmaning te sturen aan de niet betalende consument. Voorts geldt een plafond op de extra kosten en verwijlinteresten bij een te late betaling.

Grensoverschrijdend telewerken: impact op sociale zekerheid wordt opgevangen door een nieuw Kaderakkoord

Grensoverschrijdend telewerken: impact op sociale zekerheid wordt opgevangen door een nieuw Kaderakkoord

Een van de grootste blijvende gevolgen die de coronapandemie met zich meebracht is zonder twijfel de inburgering van het structureel thuiswerken of telewerken. Telewerken brengt veel voordelen met zich mee, maar heeft het in grensoverschrijdende situaties een grote impact op de toepasselijke fiscaliteit, arbeidsrecht en socialezekerheidswetgeving.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons