De bedrijfsfiets: interessant of niet?
30 maart 2019
Is fietsen ook iets voor u of uw personeel? Dan is de toekenning van de bedrijfsfiets zeker iets dat u kan overwegen. We sommen hieronder kort de voordelen voor u op.

De voordelen van een bedrijfsfiets:
- Er wordt geen voordeel alle aard toegekend aan de werknemer die een bedrijfsfiets krijgt in zoverre deze wordt gebruikt voor het woon-werkverkeer.
- Er zijn geen werkgeversbijdragen noch sociale bijdragen door de werknemer verschuldigd op het privégebruik van de fiets (sinds 1 januari 2017).
- De kosten inzake de fiets zelf en de eigenlijke fietstoebehoren zijn voor 120% aftrekbaar voor de werkgever (vanaf aanslagjaar 2021: 100%). Fietskledij valt hier niet onder. Daarentegen zijn ook de kosten in het kader van het onroerend goed voor het stallen van fietsen en het verlenen van sanitaire ruimtes aan personeel om zich te verfrissen (in de context van de verplaatsing) voor 120% aftrekbaar.
- Het soort fiets is van geen belang. Ook elektrische fietsen worden aanvaard mits de nodige aanpassing van uitrusting, zoals wettelijk opgelegd voor elektrische fietsen.
- De combinatie met de bedrijfswagen of andere verplaatsingsvergoedingen is mogelijk.
- Vrije mogelijkheid in hoofde van de werkgever tot toekenning van een fietsvergoeding. Deze is vrijgesteld van belastingen en van sociale bijdragen ten belope van 24 eurocent per kilometer.
Er zijn dus heel wat (para)fiscale voordelen verbonden aan de bedrijfsfiets maar deze zijn uiteraard niet voor iedereen weggelegd omwille van praktische redenen (afstand, gezinssituatie, weersomstandigheden, carpooling,…). Wat vaststaat is dat een bedrijfsfiets een fiscaal vriendelijke tegemoetkoming kan zijn naar werknemers die in de buurt van hun werk wonen.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Het bestuursorgaan en de vertegenwoordiging in de BV: essentiƫle keuzes bij oprichting
Bij het oprichten van een BV moet u belangrijke keuzes maken: wie mag namens uw onderneming overeenkomsten tekenen? Moet dit altijd met meerdere handtekeningen, of kan één persoon alleen beslissen? Deze keuzes bepalen hoe soepel uw onderneming kan werken en worden vastgelegd in de statuten.
QPS Accountants helpt u bij het maken van deze cruciale beslissingen.

FOD Economie: controles, risico's en voorbereidingen voor uw onderneming
De FOD Economie voert regelmatig controles uit bij ondernemingen om na te gaan of wordt voldaan aan de wetgeving rond prijsaanduiding en informatieverplichtingen. In deze nieuwsbrief brengen we de belangrijkste risico's in kaart en geven we praktische tips om uw onderneming voor te bereiden.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!