De bedrijfsfiets: interessant of niet?

30 March 2019

Is fietsen ook iets voor u of uw personeel? Dan is de toekenning van de bedrijfsfiets zeker iets dat u kan overwegen. We sommen hieronder kort de voordelen voor u op.

 

De voordelen van een bedrijfsfiets:

 - Er wordt geen voordeel alle aard toegekend aan de werknemer die een bedrijfsfiets krijgt in zoverre deze wordt gebruikt voor het woon-werkverkeer.

- Er zijn geen werkgeversbijdragen noch sociale bijdragen door de werknemer verschuldigd op het privégebruik van de fiets (sinds 1 januari 2017).

- De kosten inzake de fiets zelf en de eigenlijke fietstoebehoren zijn voor 120% aftrekbaar voor de werkgever (vanaf aanslagjaar 2021: 100%). Fietskledij valt hier niet onder. Daarentegen zijn ook de kosten in het kader van het onroerend goed voor het stallen van fietsen en het verlenen van sanitaire ruimtes aan personeel om zich te verfrissen (in de context van de verplaatsing) voor 120% aftrekbaar.

- Het soort fiets is van geen belang. Ook elektrische fietsen worden aanvaard mits de nodige aanpassing van uitrusting, zoals wettelijk opgelegd voor elektrische fietsen.   

- De combinatie met de bedrijfswagen of andere verplaatsingsvergoedingen is mogelijk.

- Vrije mogelijkheid in hoofde van de werkgever tot toekenning van een fietsvergoeding. Deze is vrijgesteld van belastingen en van sociale bijdragen ten belope van 24 eurocent per kilometer.

Er zijn dus heel wat (para)fiscale voordelen verbonden aan de bedrijfsfiets maar deze zijn uiteraard niet voor iedereen weggelegd omwille van praktische redenen (afstand, gezinssituatie, weersomstandigheden, carpooling,…). Wat vaststaat is dat een bedrijfsfiets een fiscaal vriendelijke  tegemoetkoming kan zijn naar werknemers die in de buurt van hun werk wonen.

 
De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons