De bedrijfsfiets: interessant of niet?

30 March 2019

Is fietsen ook iets voor u of uw personeel? Dan is de toekenning van de bedrijfsfiets zeker iets dat u kan overwegen. We sommen hieronder kort de voordelen voor u op.

 

De voordelen van een bedrijfsfiets:

 - Er wordt geen voordeel alle aard toegekend aan de werknemer die een bedrijfsfiets krijgt in zoverre deze wordt gebruikt voor het woon-werkverkeer.

- Er zijn geen werkgeversbijdragen noch sociale bijdragen door de werknemer verschuldigd op het privégebruik van de fiets (sinds 1 januari 2017).

- De kosten inzake de fiets zelf en de eigenlijke fietstoebehoren zijn voor 120% aftrekbaar voor de werkgever (vanaf aanslagjaar 2021: 100%). Fietskledij valt hier niet onder. Daarentegen zijn ook de kosten in het kader van het onroerend goed voor het stallen van fietsen en het verlenen van sanitaire ruimtes aan personeel om zich te verfrissen (in de context van de verplaatsing) voor 120% aftrekbaar.

- Het soort fiets is van geen belang. Ook elektrische fietsen worden aanvaard mits de nodige aanpassing van uitrusting, zoals wettelijk opgelegd voor elektrische fietsen.   

- De combinatie met de bedrijfswagen of andere verplaatsingsvergoedingen is mogelijk.

- Vrije mogelijkheid in hoofde van de werkgever tot toekenning van een fietsvergoeding. Deze is vrijgesteld van belastingen en van sociale bijdragen ten belope van 24 eurocent per kilometer.

Er zijn dus heel wat (para)fiscale voordelen verbonden aan de bedrijfsfiets maar deze zijn uiteraard niet voor iedereen weggelegd omwille van praktische redenen (afstand, gezinssituatie, weersomstandigheden, carpooling,…). Wat vaststaat is dat een bedrijfsfiets een fiscaal vriendelijke  tegemoetkoming kan zijn naar werknemers die in de buurt van hun werk wonen.

 
De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

‘Plan van Peteghem’ tegen fiscale fraude gaat weldra van start: fiscus krijgt langer tijd om te controleren

‘Plan van Peteghem’ tegen fiscale fraude gaat weldra van start: fiscus krijgt langer tijd om te controleren

Eind november werden er een reeks nieuw fiscale maatregelen ingevoerd dewelke een impact hebben op de jaren die vatbaar zijn voor een fiscale controle.  We geven een beknopt overzicht van de nieuwtjes die belangrijk zijn voor u als ondernemer.

Voert u werken in onroerende staat uit waarvoor de btw wordt verlegd naar de afnemer? Vergeet vanaf 1 januari 2023 uw factuurvermelding niet aan te passen!

Voert u werken in onroerende staat uit waarvoor de btw wordt verlegd naar de afnemer? Vergeet vanaf 1 januari 2023 uw factuurvermelding niet aan te passen!

Wanneer u werken uitvoert in onroerende staat en uw klant is een btw-plichtige afnemer die periodieke btw-aangiften indient, dan moet u de btw verplicht verleggen naar deze afnemer. Het is in dat geval de afnemer die de btw zal moeten verwerken in zijn eigen periodieke aangifte.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons