Nieuwe wetboek vennootschappen – belangrijkste wijzigingen?

25 March 2019

Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen zal vanaf 1 mei 2019 in werking treden maar wat betekent dit voor u en uw vennootschap?

 

Wat is er in het algemeen veranderd?

- het aantal vennootschapsvormen werd teruggebracht tot de volgende vier basisvormen:

  • de maatschap;
  • de BV (voorheen BVBA);
  • de CV (voorheen CVBA); en
  • de NV;

- de regels van toepassing op iedere vennootschapsvorm zijn inhoudelijk gewijzigd;

- de VZW, IVZW en Stichtingen werden mee opgenomen in het Wetboek van Vennootschappen;

- de statutaire zetelleer werd ingevoerd;

Wat met nieuwe vennootschappen?

De wet treedt in werking vanaf 1 mei 2019 zodat alle vennootschappen opgericht vanaf deze datum aan de regelgeving van het nieuwe wetboek moeten voldoen.

Wat met bestaande vennootschappen?

De bestaande vennootschappen zijn verplicht om uiterlijk op 1 januari 2024 hun statuten in overeenstemming te brengen met de nieuwe wetgeving. Wanneer echter een statutenwijziging plaatsvindt na 1 januari 2020, hebben zij bij deze statutenwijziging de verplichting om hun statuten volledig aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Uiteraard kan men vanaf 1 mei 2019 steeds vrij kiezen om de vennootschap in overeenstemming te brengen.

Vanaf 1 januari 2019 zullen ook de dwingende bepalingen van het nieuwe wetboek reeds van toepassing zijn op de vennootschappen, ook indien nog geen statutenwijziging heeft plaatsgevonden.

Opgelet, bepaalde vennootschappen zullen bij gebrek aan een tijdige statutenwijzigingen op 1 januari 2024 van rechtswege worden omgevormd in een andere vennootschapsvorm. Laat dus tijdig de statuten van de vennootschap herbekijken. 

Wat zal er per vennootschapsvorm wijzigen?

Wij zullen de volgende maanden in onze nieuwsbrief voor telkens één van de bovenvermelde vennootschapsvormen de belangrijkste wijzigingen en gevolgen voor de bestaande vennootschappen kort toelichten. Deze maand behandelen we de BVBA (vanaf 1 mei 2019: BV), waarover hieronder meer.

 
De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Aangifte personenbelasting: deadline bekend én voordelen bij vroegtijdige indiening!

Aangifte personenbelasting: deadline bekend én voordelen bij vroegtijdige indiening!

De deadline voor de aangiften personenbelasting aanslagjaar 2022 / inkomstenjaar 2021 ingediend door mandatarissen valt dit jaar wat vroeger dan afgelopen jaren. Ook zal het dit jaar lonen om de belastingaangifte vroeg in te dienen. 

Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

De Vlaamse regering wil zo snel mogelijk het asbest aanwezig in Vlaams vastgoed in kaart brengen. Het asbestattest, verplicht vanaf 23 november 2022, zal haar hierbij helpen.

Vanaf deze datum zal het asbestattest verplicht zijn bij elke overdracht van Vlaams onroerend goed dat gebouwd werd voor 2001. Sinds 2001 is het namelijk verboden om asbesthoudende materialen te gebruiken in de bouw.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons