Nieuwe wetboek vennootschappen – belangrijkste wijzigingen?

25 March 2019

Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen zal vanaf 1 mei 2019 in werking treden maar wat betekent dit voor u en uw vennootschap?

 

Wat is er in het algemeen veranderd?

- het aantal vennootschapsvormen werd teruggebracht tot de volgende vier basisvormen:

  • de maatschap;
  • de BV (voorheen BVBA);
  • de CV (voorheen CVBA); en
  • de NV;

- de regels van toepassing op iedere vennootschapsvorm zijn inhoudelijk gewijzigd;

- de VZW, IVZW en Stichtingen werden mee opgenomen in het Wetboek van Vennootschappen;

- de statutaire zetelleer werd ingevoerd;

Wat met nieuwe vennootschappen?

De wet treedt in werking vanaf 1 mei 2019 zodat alle vennootschappen opgericht vanaf deze datum aan de regelgeving van het nieuwe wetboek moeten voldoen.

Wat met bestaande vennootschappen?

De bestaande vennootschappen zijn verplicht om uiterlijk op 1 januari 2024 hun statuten in overeenstemming te brengen met de nieuwe wetgeving. Wanneer echter een statutenwijziging plaatsvindt na 1 januari 2020, hebben zij bij deze statutenwijziging de verplichting om hun statuten volledig aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Uiteraard kan men vanaf 1 mei 2019 steeds vrij kiezen om de vennootschap in overeenstemming te brengen.

Vanaf 1 januari 2019 zullen ook de dwingende bepalingen van het nieuwe wetboek reeds van toepassing zijn op de vennootschappen, ook indien nog geen statutenwijziging heeft plaatsgevonden.

Opgelet, bepaalde vennootschappen zullen bij gebrek aan een tijdige statutenwijzigingen op 1 januari 2024 van rechtswege worden omgevormd in een andere vennootschapsvorm. Laat dus tijdig de statuten van de vennootschap herbekijken. 

Wat zal er per vennootschapsvorm wijzigen?

Wij zullen de volgende maanden in onze nieuwsbrief voor telkens één van de bovenvermelde vennootschapsvormen de belangrijkste wijzigingen en gevolgen voor de bestaande vennootschappen kort toelichten. Deze maand behandelen we de BVBA (vanaf 1 mei 2019: BV), waarover hieronder meer.

 
De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons