Overheid verplicht e-Box vanaf 2025: wat betekent dit voor uw onderneming?

10 February 2025

De overgang van papier naar digitaal is steeds meer en meer voelbaar in het dagelijks leven. Naast de verplichte elektronische facturatie legt de overheid nu ook het gebruik van de ‘e-Box Enterprise’ verplicht op voor alle houders van een ondernemingsnummer en dit met ingang van 1 januari 2025.

Wat is de e-Box Enterprise precies?

De e-Box is een gratis online toepassing aangeboden door de overheidsdiensten. Dit is een beveiligde elektronische brievenbus die alle officiële communicatie tussen de ondernemingen en de overheidsdiensten centraliseert. Voor particulieren is deze elektronische brievenbus eveneens beschikbaar, echter (nog) niet verplicht in gebruik.

In de e-Box ontvangt u documenten in pdf-vorm en andere berichtgevingen van de overheidsinstellingen van alle Belgische niveaus. Het gaat onder andere om Federale Overheidsdiensten (FOD's), zoals de FOD Financiën of de FOD Economie, federale overheidsinstellingen zoals RSZ, RIZIV of RVA, Vlaamse, Waalse of Brusselse overheidsinstellingen, en vele steden en gemeenten.

De lijst van overheidsinstanties die e-Box gebruikt, groeit steeds aan. Hier kan u een overzicht raadplegen van de belangrijkste instellingen die e-Box gebruiken.

Verschillende soorten van berichtgevingen mogelijk

Er zijn heel wat type berichtgevingen mogelijk in de e-Box, zoals bijvoorbeeld notificaties van aangiften, aanslagbiljetten, verkeersboetes, aangetekende brieven, attesten, facturen en rappels, rapporten, etc.

Wanneer een nieuw bericht in uw e-Box komt, krijgt u een e-mailbericht van
e-box.noreply@socialsecurity.be. Elk ander e-mailadres kan wijzen op pishing, dus wees waakzaam. Dit e-mailbericht is een uitnodiging om naar de e-Box te gaan en mag u gerust verwijderen na ontvangst.

Let op! De documenten worden automatisch uit e-Box verwijderd als hun geldigheidsduur verstreken is. Sla dus steeds alle belangrijke documenten apart op als deze later nog nodig zouden zijn.

Op bepaalde berichten kan u nu ook al antwoorden via de e-Box, al wordt deze dienst op termijn nog aanzienlijk verruimd. De bedoeling is dat u later zelf berichten en documenten kan versturen vanuit e-Box naar de overheidsdiensten. De communicatie met de overheid zou hierdoor efficiënter en veiliger moeten kunnen verlopen.

Hoe wordt e-Box geactiveerd?

Om e-Box in gebruik te nemen moet er eerst een activatie in orde gebracht worden door de wettelijke vertegenwoordiger van de onderneming. Dit is de zaakvoerder of de bestuurder in geval van een vennootschap of de zelfstandige natuurlijke persoon in geval van een éénmanszaak.

Via deze link kan u de onderneming registreren in CSAM (mandatenbeheer) en een hoofdtoegangsbeheerder instellen. U dient zich aan te melden via de applicatie Itsme of via een kaartlezer en uw identiteitskaart. Na deze korte activatie kan u de e-Box gebruiken.

De overheid is van plan om in de toekomst over te schakelen van papieren naar volledig digitale communicatie. Mee op de boot stappen, is geen optie meer maar een must.

Hebt u nog vragen over de e-Box? Contacteer dan zeker uw dossierbeheerder bij QPS Accountants.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Uw liquidatiereserves versneld uitkeren na 3 jaar? Het kan!

Uw liquidatiereserves versneld uitkeren na 3 jaar? Het kan!

Eind juli 2025 werd de ‘wachttermijn’ van de liquidatiereserves teruggebracht naar 3 jaar (in plaats van 5). Deze wijziging biedt ondernemers de kans om fiscaal voordelig geld uit hun vennootschap te halen, maar het betekent ook dat er keuzes moeten worden gemaakt. In dit artikel leggen we uit wat de liquidatiereserve precies is, welke keuzes de hervorming met zich meebrengt en hoe u als ondernemer optimaal kan profiteren van de nieuwe regeling.

AI ontwikkeling: Welke fiscale voordelen kan uw onderneming genieten?

AI ontwikkeling: Welke fiscale voordelen kan uw onderneming genieten?

Artificiële intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in de fiscale wereld. Zowel bedrijven als de fiscus maken gebruik van AI-technologie. In deze nieuwsbrief krijgt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen én de mogelijke impact op uw onderneming.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens door QPS: Privacy Policy

Manage cookies