Vergeet de strikte regels rondom referentieprijzen niet bij de aankomende soldenperiode
28 April 2022
Eind 2019 werd de Europese richtlijn 2019/2161, ook wel de Omnibusrichtlijn genoemd, goedgekeurd. Uiterlijk eind mei 2022 zou deze richtlijn omgezet moeten zijn in Belgische wetgeving. Momenteel is een wetsontwerp hangende in de Kamer. Wat moet u als retail ondernemer weten inzake deze wetswijziging?

Indien een onderneming een aankondiging van een prijsvermindering wenst te doen, zal dit enkel mogelijk zijn mits deze ook een referentieprijs vermeldt. Dit is de laagste prijs toegepast in de periode van dertig dagen vóór de aankondiging van de prijsvermindering. Met deze bepaling wordt beoogd de consument te beschermen tegen artificieel verhoogde prijzen.
De wetgever bepaalt dat de onderneming verplicht expliciet de referentieprijs dient aan te duiden.
Deze referentieprijs moet schriftelijk, ondubbelzinnig, leesbaar en goed zichtbaar worden aangeduid.
Het gaat om een actieve informatieverplichting die op de onderneming rust, bijgevolg moet de onderneming de consument informeren en mag deze verantwoordelijkheid niet worden doorgeschoven naar de consument (bijvoorbeeld: het scannen van een QR-code voldoet niet).
De referentieprijs dient bepaald te worden per verkoopkanaal. Indien een onderneming zowel een fysieke winkel als een webshop uitbaat, dient deze voor elk van deze afzonderlijk een referentieprijs te bepalen. Het is immers niet ondenkbaar dat in het fysiek verkooppunt andere prijzen worden toegepast dan in de webshop.
Voor de volledigheid delen wij nog graag mee dat het wetsontwerp ook voorziet in een uitbreiding rond de oneerlijke handelspraktijken, met name een expliciet verbod op valse reviews. Deze bepaling moet ervoor zorgen dat de consument niet langer misleid wordt door gemanipuleerde beoordelingen. Het is aan ondernemingen verboden om reviews te publiceren zonder dat er voorafgaand redelijke en proportionele stappen zijn ondernomen om na te gaan of deze beoordelingen geschreven werden door “echte consumenten”.
Tenslotte zal het ook mogelijk worden om overtredingen op het consumentenrecht strenger te bestraffen, bijvoorbeeld door boetes tot 4 procent van de jaaromzet op te leggen.
Met de zomersolden in aantocht raden wij u alvast aan om de nodige aandacht aan deze Omnibusrichtlijn te besteden.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

De aandeelhoudersovereenkomst: waarom is het een must voor uw onderneming?
Bij het opstarten van een vennootschap komt er veel kijken: het businessplan, de financiering, de oprichtingsakte... Maar de aandeelhoudersovereenkomst wordt vaak over het hoofd gezien. Nochtans kan deze overeenkomst cruciaal zijn om later conflicten te voorkomen en een stabiele samenwerking te garanderen. Wat houdt een aandeelhoudersovereenkomst precies in? En waarom is het een must? We gaan er graag dieper op in.

De zorgvolmacht: hoe u uw toekomst en die van uw onderneming verzekert
Als zelfstandige ondernemer bent u het gewoon om risico’s te nemen en de juiste keuzes te maken voor de groei van uw bedrijf. Maar dacht u ook al na over wat er gebeurt als u zelf niet meer in staat bent om die beslissingen te nemen? Een onverwachte ziekte of plots ongeluk kan namelijk iedereen overkomen. In dat geval kan een zorgvolmacht van onschatbare waarde zijn.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!