Vlaams Beschermingsmechanisme 12

28 April 2022

Het Vlaams Beschermingsmechanisme 12 werd op gerichte en selectieve wijze opgezet voor ondernemingen die geconfronteerd bleven met exploitatiebeperkingen of verplichte sluiting omwille van Covid-19 in het eerste kwartaal 2022.

Er moet aan twee voorwaarden voldaan worden omtrent de omzet om hiervoor in aanmerking te kunnen komen. Vooreerst wordt de onderneming in kwestie geconfronteerd met een omzetdaling van minstens 60 procent in de periode van exploitatiebeperkingen binnen het eerste kwartaal van 2022 ten opzichte van de referentieperiode in 2019. Daarnaast dient de onderneming een omzetdaling gekend te hebben van minstens 30 procent over het gehele eerste kwartaal van 2022 in vergelijking met 2019 op basis van de btw-aangiftes.

Ondernemingen waarvan de activiteiten verplicht hebben stilgelegen, moeten de omzetdaling niet kunnen aantonen voor de periode dat zij verplicht gesloten waren.

Enkel ondernemingen die actief zijn in de volgende sectoren komen in aanmerking voor steun:

  • de uitbating van een feestzaal;
  • de uitbating van een vakantieverblijf;
  • de uitbating van een jeugdverblijf;
  • sociaal-culturele activiteiten;
  • de uitbating van een reisbureau;
  • de activiteiten met betrekking tot personenvervoer;
  • event- of cultuuractiviteiten;
  • de uitbating van een event- of cultuurzaal;
  • de uitbating van een nachtwinkel;
  • sportactiviteiten;
  • de uitbating van bioscoop;
  • de uitbating van een discotheek of dancing;
  • de uitbating van een binnenspeeltuin;
  • de uitbating van een recreatiepark;
  • de uitbating van een recreatieve ruimte;
  • de uitbating van een kansspelzaak.

De ondernemingen dienen tevens over de corresponderende NACEBEL-codes in de Kruispuntbank van Ondernemingen te beschikken.

Is de verminderde omzet geen gevolg van de door de overheid opgelegde coronamaatregelen, dan komt de onderneming ook niet in aanmerking voor steun.

Hoeveel bedraagt de steun?

De steun wordt berekend op basis van de omzet uit de prestaties opgenomen in de btw-aangifte van het referentiekwartaal in 2019. Het steunpercentage bedraagt 10 procent. Voor zelfstandigen in bijberoep bedraagt de steun de helft.

De maximale steun is:

  • € 33.750 voor ondernemingen met een RSZ-tewerkstelling tot en met 9 werknemers;
  • € 67.500 voor ondernemingen met een RSZ-tewerkstelling vanaf 10 tot 49 werknemers;
  • € 180.000 voor ondernemingen met een RSZ-tewerkstelling van 50 werknemers of meer.

 

Aanvraag?

De aanvraag dient online via VLAIO ingediend te worden. Dit is mogelijk vanaf 1 april tot en met 16 mei 2022 uiterlijk om 20 uur.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons