Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap!
24 February 2022
De fiscus wil een beter zicht krijgen op de kosten die de vennootschap aan haar bedrijfsleider vergoedt. Vanaf 1 januari 2022 zullen alle kosten die de vennootschap terugbetaalt aan haar bedrijfsleider op de jaarlijkse fiscale fiche van de bedrijfsleider vermeld moeten worden, forfaitair of niet.

Waarover gaat het?
Wanneer een bedrijfsleider kosten maakt voor de vennootschap, kan deze laatste de betreffende kosten terugbetalen aan haar bedrijfsleider. Het betreft een terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever / vennootschap aldus vrij van belasting in hoofde van de bedrijfsleider (indien aan de nodige voorwaarden is voldaan). Deze vergoeding kan op basis van een vooraf vastgelegd forfait dan wel op basis van de werkelijk gedragen kosten en bewijsstukken.
Het is belangrijk dat er geen dubbel gebruik is, dit wil zeggen dat bepaalde kosten niet zowel op forfaitaire basis worden vergoed, als op basis van werkelijke bewijsstukken. Ingeval de maandelijkse onkostenvergoeding bijvoorbeeld een terugbetaling omvat van kosten om de bedrijfswagen te onderhouden, mag de vennootschap niet nogmaals de bonnetjes van de carwash die de bedrijfsleider privé betaalde aan hem of haar terugbetalen.
Het is net dit dubbel gebruik dat de fiscus strenger wil controleren door de uitbreiding van de ficheplicht.
Vroegere ficheplicht
De vroegere ficheplicht van de vennootschap ten aanzien van de bedrijfsleider was eerder eenvoudig en summier. De fiche moest louter vermelden dat er een terugbetaling was van onkosten ja dan neen, zonder effectief het terugbetaalde bedrag te vermelden (onder de assumptie dat de forfaitaire onkostenvergoeding binnen vooropgestelde normen bleef). Indien er sprake was van een forfaitaire vergoeding werd er “Ja, ernstige normen” weergegeven op de fiche. Indien werkelijke onkosten werden terugbetaald, volstond het om “Ja, bewijsstukken” te vermelden op de fiche.
Uitbreiding ficheplicht vanaf 2022
Vanaf inkomstenjaar 2022 geldt een ruimere ficheverplichting en moet steeds het totale bedrag van alle types van onkostenvergoedingen op de fiscale fiche worden vermeld.
Merk op dat boekingen op de rekening-courant van de bedrijfsleider ook als een terugbetaling worden beschouwd.
Dit geldt eveneens voor de betaling van onkostenvergoedingen aan werknemers.
Sanctie
Het niet correct vermelden van de onkostenvergoedingen kan de niet-aftrekbaarheid van de kosten tot gevolg hebben én de aanslag geheime commissielonen.
Conclusie
Deze wetswijziging zal ten vroegste een impact hebben op de in 2023 opgestelde fiches voor inkomstenjaar 2022, echter brengt een behoorlijke administratieve rompslomp met zich mee waardoor het goed is hier nu alvast bij stil te staan.
Om de administratieve last te beperken en eventuele fiscale boetes te vermijden is het aangeraden om:
- kosten liever rechtstreeks te betalen met de vennootschap in plaats van deze privé te betalen en te laten vergoeden door de vennootschap. Indien u per ongeluk een privé kost met de vennootschap betaalt, is dat geen ramp, dit kan steeds rechtgezet worden via uw rekening-courant;
- zoveel mogelijk facturen / bonnen op naam van de vennootschap te zetten ook al worden deze privé betaald. De terugbetaling gebeurt desgevallend door de vennootschap zonder dat vermelding op de fiche noodzakelijk is.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Uw liquidatiereserves versneld uitkeren na 3 jaar? Het kan!
Eind juli 2025 werd de ‘wachttermijn’ van de liquidatiereserves teruggebracht naar 3 jaar (in plaats van 5). Deze wijziging biedt ondernemers de kans om fiscaal voordelig geld uit hun vennootschap te halen, maar het betekent ook dat er keuzes moeten worden gemaakt. In dit artikel leggen we uit wat de liquidatiereserve precies is, welke keuzes de hervorming met zich meebrengt en hoe u als ondernemer optimaal kan profiteren van de nieuwe regeling.

AI ontwikkeling: Welke fiscale voordelen kan uw onderneming genieten?
Artificiële intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in de fiscale wereld. Zowel bedrijven als de fiscus maken gebruik van AI-technologie. In deze nieuwsbrief krijgt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen én de mogelijke impact op uw onderneming.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!