Afschaffing attest 6 procent btw voor renovatiewerken aan privéwoningen

25 January 2022

Renovatiewerken aan privéwoningen ouder dan 10 jaar genieten een btw-tarief van 6 procent. Het was noodzakelijk dat hiervoor een attest voorhanden was. Dit wordt vanaf 1 januari 2022 afgeschaft en vervangen door een verplichte standaardverklaring op de factuur.

Situatie voor 01/01/2022

De bouwheer was verplicht een attest in te vullen en te ondertekenen waarin bevestigd werd dat alle voorwaarden om te genieten van een verlaagd btw-tarief waren vervuld. Dit zorgde voor een grote administratieve last voor de aannemer.

De wetgever heeft echter beslist om vanaf 2022 deze formaliteit aan te passen.

 

Situatie vanaf 01/01/2022

Vanaf 1 januari 2022 wordt het attest vervangen door een (uitgebreide) vermelding op de factuur uitgereikt door de aannemer. Deze vermelding zorgt ervoor dat de aannemer niet aansprakelijk is voor het toepassen van het 6 procent btw tarief, tenzij de bouwheer binnen de maand laat weten aan de aannemer dat het tarief van 6 procent niet kan worden toegepast.

Volgende verklaring dient op de voorzijde van de factuur vermeld te worden:

“Btw-tarief : Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat

(1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken,

(2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privé- woning wordt gebruikt en

(3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker.

Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.”

 

Overgangsregeling

Om de aannemers de kans te geven om de nodige aanpassingen door te voeren, heeft de wetgever in een overgangsperiode voorzien. Bijgevolg is het nog tot 30 juni 2022 mogelijk om het attest te gebruiken.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Zijn uw algemene voorwaarden in lijn met de nieuwe incassowet die ingaat op 1 september 2023?

Zijn uw algemene voorwaarden in lijn met de nieuwe incassowet die ingaat op 1 september 2023?

Vanaf 1 september is een nieuwe wet in werking getreden om consumenten beter te beschermen ingeval van laattijdige betaling van facturen. Hierbij springt in het oog dat iedere onderneming verplicht is een gratis aanmaning te sturen aan de niet betalende consument. Voorts geldt een plafond op de extra kosten en verwijlinteresten bij een te late betaling.

Grensoverschrijdend telewerken: impact op sociale zekerheid wordt opgevangen door een nieuw Kaderakkoord

Grensoverschrijdend telewerken: impact op sociale zekerheid wordt opgevangen door een nieuw Kaderakkoord

Een van de grootste blijvende gevolgen die de coronapandemie met zich meebracht is zonder twijfel de inburgering van het structureel thuiswerken of telewerken. Telewerken brengt veel voordelen met zich mee, maar heeft het in grensoverschrijdende situaties een grote impact op de toepasselijke fiscaliteit, arbeidsrecht en socialezekerheidswetgeving.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons