Afschaffing attest 6 procent btw voor renovatiewerken aan privéwoningen

25 January 2022

Renovatiewerken aan privéwoningen ouder dan 10 jaar genieten een btw-tarief van 6 procent. Het was noodzakelijk dat hiervoor een attest voorhanden was. Dit wordt vanaf 1 januari 2022 afgeschaft en vervangen door een verplichte standaardverklaring op de factuur.

Situatie voor 01/01/2022

De bouwheer was verplicht een attest in te vullen en te ondertekenen waarin bevestigd werd dat alle voorwaarden om te genieten van een verlaagd btw-tarief waren vervuld. Dit zorgde voor een grote administratieve last voor de aannemer.

De wetgever heeft echter beslist om vanaf 2022 deze formaliteit aan te passen.

 

Situatie vanaf 01/01/2022

Vanaf 1 januari 2022 wordt het attest vervangen door een (uitgebreide) vermelding op de factuur uitgereikt door de aannemer. Deze vermelding zorgt ervoor dat de aannemer niet aansprakelijk is voor het toepassen van het 6 procent btw tarief, tenzij de bouwheer binnen de maand laat weten aan de aannemer dat het tarief van 6 procent niet kan worden toegepast.

Volgende verklaring dient op de voorzijde van de factuur vermeld te worden:

“Btw-tarief : Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat

(1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken,

(2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privé- woning wordt gebruikt en

(3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker.

Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.”

 

Overgangsregeling

Om de aannemers de kans te geven om de nodige aanpassingen door te voeren, heeft de wetgever in een overgangsperiode voorzien. Bijgevolg is het nog tot 30 juni 2022 mogelijk om het attest te gebruiken.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons