Het voordeel alle aard voor gratis verwarming en elektriciteit wordt vanaf aanslagjaar 2022 niet meer altijd forfaitair berekend

25 January 2022

Wanneer een onderneming de privé-uitgaven van een bedrijfsleider of werknemer ten laste neemt via een toekenning van een loon in natura, wordt de bedrijfsleider of werknemer belast op dit voordeel in natura. Enkele voordelen worden forfaitair gewaardeerd. De bedrijfsleider of werknemer wordt dus niet belast op het werkelijk verkregen voordeel maar op basis van een forfait, hetgeen in veel gevallen aanleiding geeft tot een optimalisatie gezien de werkelijke kosten vaak hoger liggen dan het forfait.

Ook de gratis terbeschikkingstelling van verwarming en elektriciteit werd op deze manier gewaardeerd. Een bedrijfsleider werd in 2021 belast op een jaarlijks voordeel van € 2.080 voor verwarming en € 1.030 voor elektriciteit, een werknemer werd belast op een voordeel van respectievelijk € 910 en € 470. Gelet op de hoge energieprijzen kon de bedrijfsleider of werknemer hier dus een mooi voordeel mee doen.

Deze regeling werd op 1 januari 2022 echter gewijzigd. De forfaitaire waardering voor verwarming en elektriciteit geldt enkel nog wanneer het onroerend goed door dezelfde onderneming ter beschikking gesteld wordt aan de genieter. Indien de woning dus privé-eigendom is van de bedrijfsleider of werknemer maar de nutsvoorzieningen zoals elektriciteit, gas en/of stookolie toch door de onderneming worden gedragen, zal de bedrijfsleider of werknemer niet langer kunnen genieten van een forfaitair voordeel van alle aard. Het werkelijk genoten voordeel dient te worden belast.

Er is geen overgangsregel bepaald.

Momenteel zijn er nog veel onduidelijkheden. Wat bijvoorbeeld bij het opladen van een elektrische of hybride bedrijfswagen waar het voordeel voor de elektriciteit al vervat zit in het voordeel alle aard voor de wagen? Wat met de verhuur aan de vennootschap van een kantoorruimte in de woning? Hoe wordt het werkelijk verbruik in deze situaties berekend?

We hopen hier snel een antwoord op te krijgen en komen hier zeker nog op terug in één van onze volgende nieuwsbrieven.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Aangifte personenbelasting: deadline bekend én voordelen bij vroegtijdige indiening!

Aangifte personenbelasting: deadline bekend én voordelen bij vroegtijdige indiening!

De deadline voor de aangiften personenbelasting aanslagjaar 2022 / inkomstenjaar 2021 ingediend door mandatarissen valt dit jaar wat vroeger dan afgelopen jaren. Ook zal het dit jaar lonen om de belastingaangifte vroeg in te dienen. 

Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

De Vlaamse regering wil zo snel mogelijk het asbest aanwezig in Vlaams vastgoed in kaart brengen. Het asbestattest, verplicht vanaf 23 november 2022, zal haar hierbij helpen.

Vanaf deze datum zal het asbestattest verplicht zijn bij elke overdracht van Vlaams onroerend goed dat gebouwd werd voor 2001. Sinds 2001 is het namelijk verboden om asbesthoudende materialen te gebruiken in de bouw.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons