Aanvraag overbruggingsrecht omzetdaling vanaf december 2021 wegens omzetdaling 40%

10 January 2022

Nu het coronavirus ons weer steviger in de greep heeft, is het mogelijk voor zelfstandigen om beroep te doen op het overbruggingsrecht wegens omzetdaling wanneer zij een omzetdaling hebben van 40 procent. Voor de maanden oktober en november 2021 was er nog een omzetdaling van 65 procent vereist om op het overbruggingsrecht aanspraak te maken; voor de maanden december 2021 tot en met maart 2022 volstaat een omzetdaling van 40 procent.  

Voorwaarden

Zelfstandigen die een omzetverlies van minstens 40 procent geleden hebben, kunnen een uitkering vragen. De omzet van de kalendermaand die voorafgaat aan de maand waarvoor u de uitkering aanvraagt, wordt vergeleken met dezelfde kalender maand van het jaar 2019.

We illustreren met een kort voorbeeld: u wil voor januari 2022 een beroep doen op het overbruggingsrecht wegens omzetdaling. De omzet die uw onderneming of eenmanszaak behaald heeft in december 2021 wordt vergeleken met de omzet van december 2019. Heeft u 40 procent omzetverlies? Dan kan u een beroep doen op het overbruggingsrecht wegens omzetdaling.

Naast de voorwaarde van omzetdaling zijn er nog enkele bijkomende voorwaarden waaraan voldaan dient te zijn (o.a. inzake betaalde sociale bijdragen). Afhankelijk van uw sociaal statuut komt u in aanmerking voor een gedeeltelijk of volledige uitkering.

 

Hoeveel bedraagt de steun?

Er wordt door het sociaal verzekeringsfonds een onderscheid gemaakt tussen volledige/ gedeeltelijke uitkering en het feit of u al dan niet een gezinslast heeft.

Ingeval van volledige uitkering en geen gezinslast, heeft u recht op een bedrag van 1.343,87 euro. Heeft u wel kinderen ten laste, dan heeft u recht op een bedrag van 1.679,31 euro.

De gedeeltelijk uitkeringen bedragen telkens de helft van bovenstaande bedragen.

 

Aanvraag?

Het overbruggingsrecht wegens omzetdaling kan worden aangevraagd via uw sociaal verzekeringsfonds.

Wanneer moet de aanvraag uiterlijk zijn ingediend?

  • voor de maanden oktober, november en december 2021: 30 juni 2022
  • voor de maanden januari, februari en maart 2022: 30 september 2022

 

Heeft u hieromtrent nog vragen, aarzel dan niet om ons te contacteren.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons