De forfaitaire btw-regeling voor eenmanszaken: afschaffing vanaf 1 januari 2022

9 December 2021

Onder de forfaitaire btw-regeling wordt de verschuldigde btw bepaald op basis van een forfait per sector en dus niet op basis van de reële omzet en aankopen. Voor caféhouders bijvoorbeeld wordt volgens dit systeem de btw niet berekend op basis van het aantal verkochte pintjes, maar wel op basis van hoeveel pintjes er uit een vat getapt kunnen worden, hetgeen door de administratie forfaitair wordt vastgelegd.

In dertien sectoren kunnen zelfstandigen momenteel nog de forfaitaire btw-regeling toepassen: apothekers, bakkers, caféhouders, ijsventers, frituuruitbaters, foorkramers, kappers, dagbladhandelaars, kleine textielhandelaars, voedingszaken, schoenmakers, slagers en zuivelverkopers.

De regeling kan slechts toegepast worden indien minstens 75% van de omzet behaald wordt uit verkopen zonder factuur, zoals verkopen aan particulieren. Bovendien mag de totale jaaromzet van het afgelopen jaar niet meer bedragen dan € 750.000 exclusief btw.

De forfaitaire btw-regeling is fraudegevoelig en gaf in het verleden geregeld aanleiding tot discussies met de belastingadministratie.

Het toepassingsgebied werd doorheen de jaren steeds kleiner door onder meer het uitsluiten van bepaalde sectoren. Sinds 2020 werden vervolgens alle vennootschappen uitgesloten van de regeling. Ook voor eenmanszaken valt nu het doek. Het nieuw wetboek economisch recht bepaalt namelijk dat alle zelfstandigen een boekhouding moeten voeren. Bovendien schakelden steeds meer handelaars ondertussen over op een digitale kassa en het systeem van elektronisch betalen. Vanaf 1 juli 2022 zullen trouwens alle handelaars elektronisch betalen moeten toelaten.

Dit alles heeft geleid tot de beslissing om de forfaitaire btw-regeling volledig af te schaffen. Dit wilt zeggen dat zelfstandige ondernemers die vanaf 1 januari 2022 met hun zaak starten niet meer kunnen kiezen voor de forfaitaire btw-regeling.

Indien u momenteel nog gebruik maakt van de regeling, krijgt u tijd tot 1 januari 2028 om over te stappen naar een boekhouding waarbij de btw berekend wordt op basis van reële aan- en verkopen. U zal dus uiterlijk op 1 januari 2028 overgeschakeld moeten zijn naar de normale btw-regeling.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons