UBO-register: bijkomende documentatieplicht en jaarlijkse bevestiging
28 September 2021
We komen hierbij terug op het eerder verschenen artikel betreffende het UBO-register van april 2021. De verplichting om een bijkomend document ter staving aan toe te voegen werd verschoven naar 31/08/2021.

Even recapituleren, het UBO-register werd in het leven geroepen met als doel de uiteindelijke begunstigden (Ultimate Beneficial Owners) van de juridische entiteiten te registreren. Deze registratie is verplicht voor iedere onderneming.
Jaarlijkse bevestiging
De eerste registratie in het UBO-register is niet voldoende. Deze informatie dient jaarlijks bevestigd te worden.
Documentatieplicht
Recent wijzigde hieromtrent de wetgeving en werd er de verplichting opgelegd om een bijkomend document in het portaal te uploaden dat moet bewijzen dat de informatie betreffende de geregistreerde uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeuring en actueel is.
Wat wordt er aanvaard als bewijsstuk?
- Notulen van de bijzondere algemene vergadering houdende besluit tot benoeming bestuurders;
- Aandeelhoudersregister;
- Aandeelhoudersovereenkomst;
- Oprichtingsakte;
- …
Mandaat QPS Accountants
Indien u reeds een mandaat aan QPS Accountants heeft gegeven om het UBO-register te vervolledigen, zorgen wij voor de jaarlijkse bevestiging en de documentatieplicht op basis van de door u verstrekte gegevens.
Wil u ons graag een mandaat geven om bovenstaande in orde te brengen? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen. Bij gebrek aan mandaat kan door QPS Accountants de bevestiging/documentatieplicht immers niet voldaan worden.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Wat betekent het regeerakkoord voor u als ondernemer? Een aantal belangrijke maatregelen leest u hier.
Eindelijk is het zover: op 1 februari werd het regeerakkoord van de nieuwe federale regering voorgesteld. Dit akkoord bevat heel wat nieuwigheden voor u als ondernemer. Wij geven u graag alvast een overzicht van de belangrijkste maatregelen. Let wel, geen van de vooropgestelde maatregelen is op heden omgezet in formele wetteksten dus deze kunnen mogelijks nog aangepast worden.

Nieuw standpunt fiscus: Terugbetaling van elektriciteit mag dan toch tegen het CREG-tarief
In onze eerdere blogpost schreven we over autofiscaliteit en de terugbetaling van elektriciteit voor het laden van de bedrijfswagen bij de werknemer of bedrijfsleider thuis. De terugbetaling van de privé-elektriciteit door de werkgever / vennootschap levert geen bijkomend voordeel van alle aard op in hoofde van de werknemer of bedrijfsleider indien aan een aantal voorwaarden werd voldaan.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!