UBO-register: bijkomende documentatieplicht en jaarlijkse bevestiging
28 September 2021
We komen hierbij terug op het eerder verschenen artikel betreffende het UBO-register van april 2021. De verplichting om een bijkomend document ter staving aan toe te voegen werd verschoven naar 31/08/2021.

Even recapituleren, het UBO-register werd in het leven geroepen met als doel de uiteindelijke begunstigden (Ultimate Beneficial Owners) van de juridische entiteiten te registreren. Deze registratie is verplicht voor iedere onderneming.
Jaarlijkse bevestiging
De eerste registratie in het UBO-register is niet voldoende. Deze informatie dient jaarlijks bevestigd te worden.
Documentatieplicht
Recent wijzigde hieromtrent de wetgeving en werd er de verplichting opgelegd om een bijkomend document in het portaal te uploaden dat moet bewijzen dat de informatie betreffende de geregistreerde uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeuring en actueel is.
Wat wordt er aanvaard als bewijsstuk?
- Notulen van de bijzondere algemene vergadering houdende besluit tot benoeming bestuurders;
- Aandeelhoudersregister;
- Aandeelhoudersovereenkomst;
- Oprichtingsakte;
- …
Mandaat QPS Accountants
Indien u reeds een mandaat aan QPS Accountants heeft gegeven om het UBO-register te vervolledigen, zorgen wij voor de jaarlijkse bevestiging en de documentatieplicht op basis van de door u verstrekte gegevens.
Wil u ons graag een mandaat geven om bovenstaande in orde te brengen? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen. Bij gebrek aan mandaat kan door QPS Accountants de bevestiging/documentatieplicht immers niet voldaan worden.
Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Nieuwe meldingsplicht voor eigenaars van een onroerend goed in Frankrijk
Bent u eigenaar van een onroerend goed in Frankrijk bestemd voor residentieel gebruik, vergeet dan niet uiterlijk 30 juni 2023 hiervan melding te maken bij de Franse belastingdienst.

Aangifte personenbelasting : nieuwe indieningstermijnen vanaf aanslagjaar 2023
De fiscus wijzigt de indieningstermijnen voor de aangiftes personenbelasting vanaf aanslagjaar 2023. Voortaan zal de indieningstermijn afhangen van de aard van de inkomsten en de complexiteit van de aangifte. Het onderscheid in indieningstermijn tussen mandatarissen en burgers vervalt.
Een langere aangiftetermijn wordt toegekend voor de “complexe aangifte”.
We lijsten hierna de indieningstermijnen voor u op.
Het QPS-team staat klaar
om u te adviseren/assisteren
Aarzel niet com contact met ons op te nemen!