UBO-register: bijkomende documentatieplicht en jaarlijkse bevestiging

28 September 2021

We komen hierbij terug op het eerder verschenen artikel betreffende het UBO-register van april 2021. De verplichting om een bijkomend document ter staving aan toe te voegen werd verschoven naar 31/08/2021.

Even recapituleren, het UBO-register werd in het leven geroepen met als doel de uiteindelijke begunstigden (Ultimate Beneficial Owners) van de juridische entiteiten te registreren. Deze registratie is verplicht voor iedere onderneming.

Jaarlijkse bevestiging

De eerste registratie in het UBO-register is niet voldoende. Deze informatie dient jaarlijks bevestigd te worden.

Documentatieplicht

Recent wijzigde hieromtrent de wetgeving en werd er de verplichting opgelegd om een bijkomend document in het portaal te uploaden dat moet bewijzen dat de informatie betreffende de geregistreerde uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeuring en actueel is.

Wat wordt er aanvaard als bewijsstuk?

  • Notulen van de bijzondere algemene vergadering houdende besluit tot benoeming bestuurders;
  • Aandeelhoudersregister;
  • Aandeelhoudersovereenkomst;
  • Oprichtingsakte;

Mandaat QPS Accountants

Indien u reeds een mandaat aan QPS Accountants heeft gegeven om het UBO-register te vervolledigen, zorgen wij voor de jaarlijkse bevestiging en de documentatieplicht op basis van de door u verstrekte gegevens.

Wil u ons graag een mandaat geven om bovenstaande in orde te brengen? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen. Bij gebrek aan mandaat kan door QPS Accountants de bevestiging/documentatieplicht immers niet voldaan worden.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Aangifte personenbelasting: deadline bekend én voordelen bij vroegtijdige indiening!

Aangifte personenbelasting: deadline bekend én voordelen bij vroegtijdige indiening!

De deadline voor de aangiften personenbelasting aanslagjaar 2022 / inkomstenjaar 2021 ingediend door mandatarissen valt dit jaar wat vroeger dan afgelopen jaren. Ook zal het dit jaar lonen om de belastingaangifte vroeg in te dienen. 

Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

Bijkomende formaliteit bij de verkoop van Vlaams vastgoed: een verplicht asbestattest

De Vlaamse regering wil zo snel mogelijk het asbest aanwezig in Vlaams vastgoed in kaart brengen. Het asbestattest, verplicht vanaf 23 november 2022, zal haar hierbij helpen.

Vanaf deze datum zal het asbestattest verplicht zijn bij elke overdracht van Vlaams onroerend goed dat gebouwd werd voor 2001. Sinds 2001 is het namelijk verboden om asbesthoudende materialen te gebruiken in de bouw.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons