UBO-register: bijkomende documentatieplicht en jaarlijkse bevestiging

28 September 2021

We komen hierbij terug op het eerder verschenen artikel betreffende het UBO-register van april 2021. De verplichting om een bijkomend document ter staving aan toe te voegen werd verschoven naar 31/08/2021.

Even recapituleren, het UBO-register werd in het leven geroepen met als doel de uiteindelijke begunstigden (Ultimate Beneficial Owners) van de juridische entiteiten te registreren. Deze registratie is verplicht voor iedere onderneming.

Jaarlijkse bevestiging

De eerste registratie in het UBO-register is niet voldoende. Deze informatie dient jaarlijks bevestigd te worden.

Documentatieplicht

Recent wijzigde hieromtrent de wetgeving en werd er de verplichting opgelegd om een bijkomend document in het portaal te uploaden dat moet bewijzen dat de informatie betreffende de geregistreerde uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeuring en actueel is.

Wat wordt er aanvaard als bewijsstuk?

  • Notulen van de bijzondere algemene vergadering houdende besluit tot benoeming bestuurders;
  • Aandeelhoudersregister;
  • Aandeelhoudersovereenkomst;
  • Oprichtingsakte;

Mandaat QPS Accountants

Indien u reeds een mandaat aan QPS Accountants heeft gegeven om het UBO-register te vervolledigen, zorgen wij voor de jaarlijkse bevestiging en de documentatieplicht op basis van de door u verstrekte gegevens.

Wil u ons graag een mandaat geven om bovenstaande in orde te brengen? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen. Bij gebrek aan mandaat kan door QPS Accountants de bevestiging/documentatieplicht immers niet voldaan worden.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Uw liquidatiereserves versneld uitkeren na 3 jaar? Het kan!

Uw liquidatiereserves versneld uitkeren na 3 jaar? Het kan!

Eind juli 2025 werd de ‘wachttermijn’ van de liquidatiereserves teruggebracht naar 3 jaar (in plaats van 5). Deze wijziging biedt ondernemers de kans om fiscaal voordelig geld uit hun vennootschap te halen, maar het betekent ook dat er keuzes moeten worden gemaakt. In dit artikel leggen we uit wat de liquidatiereserve precies is, welke keuzes de hervorming met zich meebrengt en hoe u als ondernemer optimaal kan profiteren van de nieuwe regeling.

AI ontwikkeling: Welke fiscale voordelen kan uw onderneming genieten?

AI ontwikkeling: Welke fiscale voordelen kan uw onderneming genieten?

Artificiële intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in de fiscale wereld. Zowel bedrijven als de fiscus maken gebruik van AI-technologie. In deze nieuwsbrief krijgt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen én de mogelijke impact op uw onderneming.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens door QPS: Privacy Policy

Manage cookies