UBO-register: bijkomende documentatieplicht en jaarlijkse bevestiging

28 September 2021

We komen hierbij terug op het eerder verschenen artikel betreffende het UBO-register van april 2021. De verplichting om een bijkomend document ter staving aan toe te voegen werd verschoven naar 31/08/2021.

Even recapituleren, het UBO-register werd in het leven geroepen met als doel de uiteindelijke begunstigden (Ultimate Beneficial Owners) van de juridische entiteiten te registreren. Deze registratie is verplicht voor iedere onderneming.

Jaarlijkse bevestiging

De eerste registratie in het UBO-register is niet voldoende. Deze informatie dient jaarlijks bevestigd te worden.

Documentatieplicht

Recent wijzigde hieromtrent de wetgeving en werd er de verplichting opgelegd om een bijkomend document in het portaal te uploaden dat moet bewijzen dat de informatie betreffende de geregistreerde uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeuring en actueel is.

Wat wordt er aanvaard als bewijsstuk?

  • Notulen van de bijzondere algemene vergadering houdende besluit tot benoeming bestuurders;
  • Aandeelhoudersregister;
  • Aandeelhoudersovereenkomst;
  • Oprichtingsakte;

Mandaat QPS Accountants

Indien u reeds een mandaat aan QPS Accountants heeft gegeven om het UBO-register te vervolledigen, zorgen wij voor de jaarlijkse bevestiging en de documentatieplicht op basis van de door u verstrekte gegevens.

Wil u ons graag een mandaat geven om bovenstaande in orde te brengen? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen. Bij gebrek aan mandaat kan door QPS Accountants de bevestiging/documentatieplicht immers niet voldaan worden.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Wijzigingen van de RSZ kortingen: Bent u nog mee?

Wijzigingen van de RSZ kortingen: Bent u nog mee?

Als werkgever kan u genieten van een aantal verminderingen van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid of ook doelgroepverminderingen genoemd.  Er werden recent verschillende beperkingen ingevoerd aan deze voordelen. Wij vatten kort voor u samen.

Hervorming investeringsaftrek: Investeert u nog in 2024 of wacht u beter nog even?

Hervorming investeringsaftrek: Investeert u nog in 2024 of wacht u beter nog even?

In een wetsontwerp van 29 februari 2024 werd een hervorming van de investeringsaftrek opgenomen. Het ontwerp werd ondertussen goedgekeurd door het parlement en zal na ondertekening door de Koning gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. De nieuwe regelgeving is van toepassing op activa die vanaf 1 januari 2025 verkregen of tot stand gebracht zijn. We lichten graag toe wat deze hervorming concreet inhoudt.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons