UBO-register: bijkomende documentatieplicht en jaarlijkse bevestiging

28 September 2021

We komen hierbij terug op het eerder verschenen artikel betreffende het UBO-register van april 2021. De verplichting om een bijkomend document ter staving aan toe te voegen werd verschoven naar 31/08/2021.

Even recapituleren, het UBO-register werd in het leven geroepen met als doel de uiteindelijke begunstigden (Ultimate Beneficial Owners) van de juridische entiteiten te registreren. Deze registratie is verplicht voor iedere onderneming.

Jaarlijkse bevestiging

De eerste registratie in het UBO-register is niet voldoende. Deze informatie dient jaarlijks bevestigd te worden.

Documentatieplicht

Recent wijzigde hieromtrent de wetgeving en werd er de verplichting opgelegd om een bijkomend document in het portaal te uploaden dat moet bewijzen dat de informatie betreffende de geregistreerde uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeuring en actueel is.

Wat wordt er aanvaard als bewijsstuk?

  • Notulen van de bijzondere algemene vergadering houdende besluit tot benoeming bestuurders;
  • Aandeelhoudersregister;
  • Aandeelhoudersovereenkomst;
  • Oprichtingsakte;

Mandaat QPS Accountants

Indien u reeds een mandaat aan QPS Accountants heeft gegeven om het UBO-register te vervolledigen, zorgen wij voor de jaarlijkse bevestiging en de documentatieplicht op basis van de door u verstrekte gegevens.

Wil u ons graag een mandaat geven om bovenstaande in orde te brengen? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen. Bij gebrek aan mandaat kan door QPS Accountants de bevestiging/documentatieplicht immers niet voldaan worden.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons