Welke btw-regels veranderen er vanaf 1 juli 2021 voor uw webshop of verkopen aan particulieren met levering in het buitenland?

28 June 2021

De Europese Commissie riep recent een nieuwe btw-richtlijn voor e-commerce in het leven, die ervoor zorgt dat ondernemingen vanaf 1 juli 2021 sneller met buitenlandse btw-verplichtingen te maken krijgen wanneer zij aan particulieren uit andere EU-lidstaten goederen verkopen. Op het eerste zicht lijkt dit een extra struikelblok, maar via een gecentraliseerde One Stop Shop-aangifte wordt vermeden dat ondernemingen zich voor deze verkopen in de andere lidstaten moeten registreren. Wat houdt deze One Stop Shop (OSS) nu concreet in?

Wat was de regel voor 1 juli 2021?

Tot 30 juni 2021 moest elke EU-lidstaat in een afzonderlijke omzetdrempel tussen € 35.000 en
€ 100.000 voorzien voor ‘verkopen op afstand’. Indien deze omzetdrempel door een onderneming in de andere lidstaat niet overschreden werd, mocht de onderneming haar leveringen blijven onderwerpen aan de btw-regels van haar eigen lidstaat. Wanneer de onderneming deze drempel  overschreed, diende de onderneming in de betrokken lidstaat een btw-nummer aan te vragen, de btw van deze betrokken lidstaat aan te rekenen aan het tarief dat daar van toepassing is en in deze lidstaat periodieke btw-aangiftes in te dienen.

 

De One Stop Shop

Vanaf 1 juli 2021 verdwijnen de huidige drempels per lidstaat en worden deze vervangen door een globale drempel van € 10.000, die bovendien geldt voor alle intra-Europese verkopen op afstand samen. Indien deze drempel van € 10.000 voor alle buitenlandse verkopen binnen de Europese Unie aan particulieren op jaarbasis niet overschreden wordt, mag de Belgische ondernemer nog steeds Belgische btw afdragen. Deze drempel ligt echter beduidend lager dan de afzonderlijke drempels die voorheen golden.

Om tegemoet te komen aan het gevolg dat ondernemers zich in quasi elke lidstaat zouden moeten registreren wanneer ze de vooropgestelde drempel overschrijden, wordt vanaf 1 juli voorzien in het systeem van de One Stop Shop (OSS). Dit systeem houdt de mogelijkheid in voor ondernemingen om aan hun buitenlandse verplichtingen te voldoen via één gecentraliseerde btw-aangifte per kwartaal. Voor Belgische ondernemingen zal deze aangifte kunnen gebeuren via Intervat, de webapplicatie die nu reeds gebruikt wordt voor de Belgische periodieke btw-aangiftes. De buitenlandse btw zal vervolgens door de Belgische Staat doorgestort worden aan de betrokken EU-lidstaten. Dit systeem zorgt dus voor een grote vereenvoudiging.

Indien een onderneming de drempels die golden tot 30 juni 2021 in bepaalde lidstaten reeds overschreden had, kan zij vanaf 1 juli 2021 overschakelen naar het OSS-systeem. Daardoor kan ze haar buitenlandse btw-nummers schrappen en dient ze geen formaliteiten meer te vervullen in de betrokken lidstaten.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons