Welke btw-regels veranderen er vanaf 1 juli 2021 voor uw webshop of verkopen aan particulieren met levering in het buitenland?

28 June 2021

De Europese Commissie riep recent een nieuwe btw-richtlijn voor e-commerce in het leven, die ervoor zorgt dat ondernemingen vanaf 1 juli 2021 sneller met buitenlandse btw-verplichtingen te maken krijgen wanneer zij aan particulieren uit andere EU-lidstaten goederen verkopen. Op het eerste zicht lijkt dit een extra struikelblok, maar via een gecentraliseerde One Stop Shop-aangifte wordt vermeden dat ondernemingen zich voor deze verkopen in de andere lidstaten moeten registreren. Wat houdt deze One Stop Shop (OSS) nu concreet in?

Wat was de regel voor 1 juli 2021?

Tot 30 juni 2021 moest elke EU-lidstaat in een afzonderlijke omzetdrempel tussen € 35.000 en
€ 100.000 voorzien voor ‘verkopen op afstand’. Indien deze omzetdrempel door een onderneming in de andere lidstaat niet overschreden werd, mocht de onderneming haar leveringen blijven onderwerpen aan de btw-regels van haar eigen lidstaat. Wanneer de onderneming deze drempel  overschreed, diende de onderneming in de betrokken lidstaat een btw-nummer aan te vragen, de btw van deze betrokken lidstaat aan te rekenen aan het tarief dat daar van toepassing is en in deze lidstaat periodieke btw-aangiftes in te dienen.

 

De One Stop Shop

Vanaf 1 juli 2021 verdwijnen de huidige drempels per lidstaat en worden deze vervangen door een globale drempel van € 10.000, die bovendien geldt voor alle intra-Europese verkopen op afstand samen. Indien deze drempel van € 10.000 voor alle buitenlandse verkopen binnen de Europese Unie aan particulieren op jaarbasis niet overschreden wordt, mag de Belgische ondernemer nog steeds Belgische btw afdragen. Deze drempel ligt echter beduidend lager dan de afzonderlijke drempels die voorheen golden.

Om tegemoet te komen aan het gevolg dat ondernemers zich in quasi elke lidstaat zouden moeten registreren wanneer ze de vooropgestelde drempel overschrijden, wordt vanaf 1 juli voorzien in het systeem van de One Stop Shop (OSS). Dit systeem houdt de mogelijkheid in voor ondernemingen om aan hun buitenlandse verplichtingen te voldoen via één gecentraliseerde btw-aangifte per kwartaal. Voor Belgische ondernemingen zal deze aangifte kunnen gebeuren via Intervat, de webapplicatie die nu reeds gebruikt wordt voor de Belgische periodieke btw-aangiftes. De buitenlandse btw zal vervolgens door de Belgische Staat doorgestort worden aan de betrokken EU-lidstaten. Dit systeem zorgt dus voor een grote vereenvoudiging.

Indien een onderneming de drempels die golden tot 30 juni 2021 in bepaalde lidstaten reeds overschreden had, kan zij vanaf 1 juli 2021 overschakelen naar het OSS-systeem. Daardoor kan ze haar buitenlandse btw-nummers schrappen en dient ze geen formaliteiten meer te vervullen in de betrokken lidstaten.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

De gelijkschakeling van het pensioen van zelfstandigen aan dat van werknemers. Welke concrete wijzigingen worden doorgevoerd en wat betekent dit voor u als zelfstandige?

De gelijkschakeling van het pensioen van zelfstandigen aan dat van werknemers. Welke concrete wijzigingen worden doorgevoerd en wat betekent dit voor u als zelfstandige?

Al jaar en dag worden de pensioenen van zelfstandigen berekend op slechts 69% van het beroepsinkomen. Hier is zeer recent verandering in gekomen. De federale regering werkte namelijk een nieuwe berekeningsmethode uit voor de pensioenen van zelfstandigen, waarin deze correctiecoëfficiënt van 69% sneuvelde.

Het fiscaal gunstregime van de auteursrechtelijke vergoeding

Het fiscaal gunstregime van de auteursrechtelijke vergoeding

Bent u beoefenaar van een creatief beroep, lees dan even met ons mee over de fiscaalvriendelijke auteursrechtelijke vergoeding. Deze is namelijk niet enkel weggelegd voor schrijvers of kunstenaars, steeds meer beroepen kunnen hier tegenwoordig van genieten.

Het fiscaal gunstregime is van kracht sedert 2008 en heeft intussen zijn weg goed gevonden in het (familiaal) bedrijfsleven. Meer en meer wordt gebruik gemaakt van het systeem. Wij lichten graag wat nader toe.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons