Vlaams Beschermingsmechanisme 8 en dubbel overbruggingsrecht

17 June 2021

Ook voor de maanden mei en juni heeft de overheid beslist om nog een aantal steunmaatregelen te verlengen. Was u tot en met 9 juni verplicht gesloten? Vergeet dan zeker niet om nog voor de maand juni het dubbel overbruggingsrecht aan te vragen bij uw sociaal verzekeringsfonds. Het is immers voldoende om 1 dag verplicht gesloten geweest te zijn.

Daarnaast is ook het Vlaams Beschermingsmechanisme 8 opengesteld voor de maand mei.

Wat?

Bij het Vlaams beschermingsmechanisme 8 komen zowel de ondernemingen die een omzetdaling van 60 procent realiseerden in de periode 1 mei 2021 tot en met 31 mei 2021, als de verplicht gesloten ondernemingen in aanmerking.

Ondanks het feit dat cafés en restaurants hun terrassen vanaf 8 mei 2021 mochten openen, mogen zij ook een beroep doen op het Vlaams beschermingsmechanisme 8. Zij moeten hun omzetdaling niet aantonen.

De overige ondernemingen dienen te motiveren dat hun omzetdaling van minstens 60% het gevolg is van de substantiële exploitatiebeperkingen door de opgelegde coronamaatregelen (Overlegcomité vanaf 28 oktober 2020).

Een belangrijke bijkomende voorwaarde is dat de onderneming geopend moet zijn om van de steun te genieten, dit met uitzondering van de verplicht gesloten ondernemingen.

Hoeveel bedraagt de steun?

De premie bedraagt 10% van de omzet, exclusief btw, in de periode van 1 mei 2019 tot en met 31 mei 2019.

De maximale steun bedraagt voor de periode van 1 mei 2021 tot en met 31 mei 2021:

  • € 7.500 voor ondernemingen met een RSZ-tewerkstelling tot en met 9 werknemers;
  • € 15.000 voor ondernemingen vanaf 10 tot 49 werknemers;
  • € 40.000 voor ondernemingen met 50 werknemers of meer.

Er is voor deze periode eveneens een minimum steunbedrag voorzien van € 600.

Aanvraag?

Het Vlaams beschermingsmechanisme 8 kan worden aangevraagd via de website van VLAIO en dit tot en met 5 juli 2021, 20u00.

Bij vragen kan u ons steeds contacteren.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons