Dient u belasting te betalen over de steunmaatregelen die u in het kader van de coronacrisis ontving?

8 December 2020

De afgelopen maanden werden er door verschillende overheden diverse maatregelen genomen om ondernemingen en ondernemers te ondersteunen bij de financiële moeilijkheden die zij ondervinden ingevolge het coronavirus. Met het jaareinde in zicht rijst nu de vraag hoe deze ontvangen bedragen belast zullen worden.

Hierna geven wij u een overzicht van de al dan niet belastbaarheid:

1 Lokale en regionale coronasteunmaatregelen

De premies toegekend door de gemeenschappen, gewesten, provincies of gemeenten en steden in het kader van de coronacrisis zijn vrijgesteld van personen- en vennootschapsbelasting indien deze zijn betaald of toegekend tussen 15 maart 2020 en 31 december 2020. Hieronder vallen onder meer de Corona hinderpremie, de Compensatiepremie, de Ondersteuningspremie en het (Nieuw) Vlaams Beschermingsmechanisme.

2 Federale coronasteunmaatregelen

2.1. Het crisis-overbruggingsrecht

Er werd op 8 juli door de fiscale administratie een circulaire gepubliceerd over de belastbaarheid van het crisis-overbruggingsrecht voor zelfstandigen. Of deze uitkering effectief belast wordt, is volgens de circulaire afhankelijk de inkomstencategorie waartoe de inkomsten uit de onderbroken activiteit behoren:

1. Ontvangers van winsten of baten

De vergoedingen die een zelfstandige met winsten of baten ontvangt in het kader van het crisis-overbruggingsrecht zullen afzonderlijk belastbaar zijn aan 16,5 % indien ze niet meer bedragen dan de belastbare nettowinst of –baten van de vier vorige jaren. De afzonderlijke belasting aan 16,5% is enkel van toepassing indien deze voordeliger is dan een gezamenlijke belasting samen met de andere inkomsten. Bedragen de uitkeringen meer dan de nettowinst of –baten van de vorige vier jaren, dan zijn ze gezamenlijk belastbaar tegen de normale progressieve aanslagtarieven. 

2. Verkrijgers van bezoldigingen van werknemers of van bedrijfsleiders

De crisis-overbruggingsrechten ontvangen door zelfstandige bedrijfsleiders en zelfstandige helpers worden gekwalificeerd als vergoedingen verkregen tot volledig of gedeeltelijk herstel van een tijdelijke derving van bezoldigingen en zijn gezamenlijk belastbaar tegen de normale progressieve aanslagtarieven.

3. Verkrijgers van bezoldigingen van meewerkende echtgenoten

De crisis-overbruggingsrechten ontvangen door meewerkende echtgenoten zijn door gebrek aan een wettelijke bepaling die deze inkomsten aan de inkomstenbelasting onderwerpt niet belastbaar.

2.2. Het heropstart-overbruggingsrecht

Ook hier is de belastbaarheid afhankelijk van de inkomstencategorie.

1. Ontvangers van winsten of baten

In tegenstelling tot het crisis-overbruggingsrecht, wordt hier niet voorzien in een afwijkend fiscaal gunstiger regime. De uitkeringen worden belast als vergoedingen verkregen tot volledig of gedeeltelijk herstel van een tijdelijke derving van winsten en worden belast tegen de normale progressieve aanslagtarieven.

2. Verkrijgers van bezoldigingen van werknemers of bedrijfsleiders

De heropstart-overbruggingsrechten ontvangen door zelfstandige bedrijfsleiders en zelfstandige helpers worden net zoals de crisis-overbruggingsrechten gekwalificeerd als vergoedingen verkregen tot volledig of gedeeltelijk herstel van een tijdelijke derving van bezoldigingen en zijn gezamenlijk belastbaar tegen de normale progressieve aanslagtarieven.

3. Verkrijgers van bezoldigingen van meewerkende echtgenoten

In overeenstemming met het crisis-overbruggingsrecht is er ook in het kader van het heropstart-overbruggingsrecht geen wettelijke bepaling die deze inkomsten aan de inkomstenbelasting onderwerpt. Ook de heropstart-overbruggingsrechten verkregen door meewerkende echtgenoten zijn dus niet belastbaar.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

Soepelere houding fiscus voor wat betreft ficheplicht bedrijfsleider terugbetaling onkosten vennootschap

In februari waarschuwden we reeds voor een verruiming van de ficheplicht voor terugbetalingen van kosten aan bedrijfsleiders (zie onze blogpost d.d. 24.02.2022 ‘Ruimere ficheverplichting voor terugbetaalde kosten aan de bedrijfsleider: betaal bepaalde kosten voortaan liever rechtstreeks met de vennootschap’). Namens de wet dienen alle terugbetalingen aan de bedrijfsleider van kosten eigen aan de werkgever vermeld te worden op de fiche, ongeacht het feit of het forfaitair, dan wel variabele vergoedingen betreft.

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Verplicht alternatieve betalingswijze vanaf 1 juli 2022

Als ondernemer ben je verplicht om vanaf 1 juli 2022 een alternatieve betalingswijze, naast de cashbetaling, te voorzien voor je klanten.

Elke onderneming, dit wil zeggen niet enkel handelaars, maar ook vrije beroepers en verenigingen, zijn verplicht om vanaf 1 juli elektronisch betalen toe te laten.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons