Dient u belasting te betalen over de steunmaatregelen die u in het kader van de coronacrisis ontving?

8 December 2020

De afgelopen maanden werden er door verschillende overheden diverse maatregelen genomen om ondernemingen en ondernemers te ondersteunen bij de financiële moeilijkheden die zij ondervinden ingevolge het coronavirus. Met het jaareinde in zicht rijst nu de vraag hoe deze ontvangen bedragen belast zullen worden.

Hierna geven wij u een overzicht van de al dan niet belastbaarheid:

1 Lokale en regionale coronasteunmaatregelen

De premies toegekend door de gemeenschappen, gewesten, provincies of gemeenten en steden in het kader van de coronacrisis zijn vrijgesteld van personen- en vennootschapsbelasting indien deze zijn betaald of toegekend tussen 15 maart 2020 en 31 december 2020. Hieronder vallen onder meer de Corona hinderpremie, de Compensatiepremie, de Ondersteuningspremie en het (Nieuw) Vlaams Beschermingsmechanisme.

2 Federale coronasteunmaatregelen

2.1. Het crisis-overbruggingsrecht

Er werd op 8 juli door de fiscale administratie een circulaire gepubliceerd over de belastbaarheid van het crisis-overbruggingsrecht voor zelfstandigen. Of deze uitkering effectief belast wordt, is volgens de circulaire afhankelijk de inkomstencategorie waartoe de inkomsten uit de onderbroken activiteit behoren:

1. Ontvangers van winsten of baten

De vergoedingen die een zelfstandige met winsten of baten ontvangt in het kader van het crisis-overbruggingsrecht zullen afzonderlijk belastbaar zijn aan 16,5 % indien ze niet meer bedragen dan de belastbare nettowinst of –baten van de vier vorige jaren. De afzonderlijke belasting aan 16,5% is enkel van toepassing indien deze voordeliger is dan een gezamenlijke belasting samen met de andere inkomsten. Bedragen de uitkeringen meer dan de nettowinst of –baten van de vorige vier jaren, dan zijn ze gezamenlijk belastbaar tegen de normale progressieve aanslagtarieven. 

2. Verkrijgers van bezoldigingen van werknemers of van bedrijfsleiders

De crisis-overbruggingsrechten ontvangen door zelfstandige bedrijfsleiders en zelfstandige helpers worden gekwalificeerd als vergoedingen verkregen tot volledig of gedeeltelijk herstel van een tijdelijke derving van bezoldigingen en zijn gezamenlijk belastbaar tegen de normale progressieve aanslagtarieven.

3. Verkrijgers van bezoldigingen van meewerkende echtgenoten

De crisis-overbruggingsrechten ontvangen door meewerkende echtgenoten zijn door gebrek aan een wettelijke bepaling die deze inkomsten aan de inkomstenbelasting onderwerpt niet belastbaar.

2.2. Het heropstart-overbruggingsrecht

Ook hier is de belastbaarheid afhankelijk van de inkomstencategorie.

1. Ontvangers van winsten of baten

In tegenstelling tot het crisis-overbruggingsrecht, wordt hier niet voorzien in een afwijkend fiscaal gunstiger regime. De uitkeringen worden belast als vergoedingen verkregen tot volledig of gedeeltelijk herstel van een tijdelijke derving van winsten en worden belast tegen de normale progressieve aanslagtarieven.

2. Verkrijgers van bezoldigingen van werknemers of bedrijfsleiders

De heropstart-overbruggingsrechten ontvangen door zelfstandige bedrijfsleiders en zelfstandige helpers worden net zoals de crisis-overbruggingsrechten gekwalificeerd als vergoedingen verkregen tot volledig of gedeeltelijk herstel van een tijdelijke derving van bezoldigingen en zijn gezamenlijk belastbaar tegen de normale progressieve aanslagtarieven.

3. Verkrijgers van bezoldigingen van meewerkende echtgenoten

In overeenstemming met het crisis-overbruggingsrecht is er ook in het kader van het heropstart-overbruggingsrecht geen wettelijke bepaling die deze inkomsten aan de inkomstenbelasting onderwerpt. Ook de heropstart-overbruggingsrechten verkregen door meewerkende echtgenoten zijn dus niet belastbaar.

De kracht van QPS Accountants? Doordringen tot de kern van uw KMO en zorgen voor een helder inzicht.

Bekijk ook onze andere recente blogberichten en ontdek meer expertise

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

Hoe kunnen huurder en verhuurder elkaar door de coronacrisis helpen én een fiscaal voordeel opstrijken?

De handelshuurlening werd door de Vlaamse overheid in het leven geroepen om huurders van een handelspand die liquiditeitsproblemen ondervinden omwille van de verplichte sluiting door COVID-19 bij te staan in de betaling van hun verschuldigde huurgelden.

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

UBO-register: bijkomende documentatieplicht uiterlijk 30 april 2021!

In 2019 zag het register betreffende uiteindelijke begunstigden het levenslicht. Vanaf dat moment waren alle vennootschappen, vzw’s, stichtingen, trusts, fiducieën en soortgelijke entiteiten verplicht hun uiteindelijke begunstigden te registreren in het UBO-register. Het Koninklijk Besluit van 23 september 2020 breidde deze verplichting verder uit.

Het QPS-team staat klaar

om u te adviseren/assisteren

Aarzel niet com contact met ons op te nemen!

Contacteer ons