Afbeelding QPS hoofding

nov 7, 2017

Hybride wagens: actuele stand van zaken

Er wordt al geruime tijd gesproken over het aanpakken van de zogenaamde “fake hybrides”. Vandaag genieten deze wagens een fiscale aftrekbaarheid van 90% of 100% en worden de bestuurders van de wagens belast op een zeer voordelig voordeel alle aard. Hier wil de regering nu paal en perk aan stellen.

 Hybride wagens

Hybride wagens zijn wagens die een elektromotor combineren met een (traditionele) verbrandingsmotor. Deze combinatie maakt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de wagens een stuk lager ligt dan dezelfde wagen die enkel wordt aangedreven door een verbrandingsmotor. In praktijk is de energiecapaciteit van de batterij (in kWh) echter te laag in verhouding tot het gewicht van de (hybride) wagen en dat wil de regering nu aanpakken. Vaak verwijst men hier naar wagens als de Porsche Cayenne, Porsche Panamera, Volvo XC90 en BMW X5.

In de toekomst gaat men kijken naar de verhouding tussen de energiecapaciteit van de batterij (in kWh) en het gewicht van de wagen om de fiscale aftrek te bepalen. Deze verhouding zou minstens 0,6 kWh/ 100 kg moeten zijn. Concreet wil dit zeggen dat een SUV van 2 ton een batterijcapaciteit zou moeten hebben van 12 kWh om de gunstige fiscale aftrekbaarheid te kunnen behouden.

Indien de energiecapaciteit van de batterij kleiner is dan 0,6 kWh/100 kg dan zal men in de toekomst de CO2-uitstoot in acht nemen van de verbrandingsmotor van hetzelfde model (met dezelfde brandstof als de hybride versie in kwestie (benzine dan wel diesel)) om de fiscale aftrekbaarheid te bepalen. Indien er geen niet-hybride versie beschikbaar zou zijn van de wagen in kwestie dan wordt de CO2-uitstoot van de hybride versie vermenigvuldigd met 2,5.

De nieuwe regels zouden worden toegepast vanaf 2020 maar gelden wel al voor alle hybride wagens die vanaf 1/1/2018 zouden worden besteld.

 

Terug